Det har ligget i kortene, at Accenture på et tidspunkt skulle slå til og også købe et kreativt bureau i Danmark, da konsulentgiganten de senere år bl.a. har opkøbt en perlerække af disse i udlandet.

Nu er det så blevet offentliggjort, at Accenture har købt et af landets største reklamebureauer, Hjaltelin Stahl. Det er sket for et ikke oplyst beløb.

Opkøbet faldt på plads efter parterne havde følte hinanden på tænderne i seks måneder, fortæller Christian Dam, der står i spidsen for Accenture Interactive i Danmark.

Hvorfor lige Hjaltelin Stahl?

- Vi havde sonderet bureauterrænet og besluttede os for at forhandle med det bedste kreative bureau på markedet, siger Christian Dam, der også kan fortælle, at det hos Accenture Interactive, der er verdens største digitale bureau ifølge Ad Age, handler om én ting:

- Og det er at skabe verdens bedste kundeoplevelser i en verden, hvor al kommunikation smelter sammen qua den teknologiske udvikling. Her supplerer vi og Hjaltelin Stahl hinanden utroligt godt, mener han.

Jens Peter Jensen, CEO og partner i Hjaltelin Stahl, frygter ikke, at det danske bureau med salget bliver et meget lille tandhjul i en stor, international konsulentmaskine.

- Slet ikke. Vi har talt længe og grundigt med flere af de kreative bureauer, der er blevet købt af Accenture de senere år, og det har bekræftet os i, at det var det rette valg for os at sælge, siger han og fastslår, at han er stolt over, at Accenture har kunnet se perspektivet i et – på globalt plan –ret lille dansk bureau.

LÆS OGSÅ: DET SIGER HJALTELIN STAHL-KONKURRENTERNE

For Accenture Interactive handler det om, at Hjaltelin Stahl skal styrke og komplementere det digitale bureaus tilstedeværelse i Danmark, mens Hjaltelin Stahl efter opkøbet får de større muskler og den globale rækkevidde, som Accenture som ny ejer giver.

Hjaltelin Stahl fortsætter langt hen ad vejen uforandret efter opkøbet. Ledelsen og navnet ændres ikke, og nuværende kunder kommer ikke til at mærke den store forskel, med mindre de helt frivilligt ønsker introduktion til de nye kompetencer, oplyses det.

Parterne mener heller ikke, at det bliver svært at kombinere de to forskellige forretningskulturer hos Hjaltelin Stahl og Accenture Interactive.

- Mange har jo et billede af Accenture Interactive som en flok management konsulenter med jakke og slips. Det er vi ikke. Jeg sidder f.eks. her i t-shirt og gummisko, slutter Christian Dam.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.