For et halvt år siden købte det internationale digitale bureau Dept – der har godt 1.000 medarbejdere fordelt på kontorer i bl.a. Amsterdam, Manchester, Berlin, Dublin og Boston – det danske bureau QuantAds.

Nu er det danske bureaunavn sløjfet og en rebranding til Dept gennemført.

Bag det, på overfladen, enkle navneskifte ligger en strategisk satsning på Danmark som brohoved for nordisk ekspansion for den digitale bureaukæmpe, forklarer Lasse Loftin Rasmussen, CEO og partner i den danske del af Dept.

Klar til nyt opkøb

Dept-gruppen, der er et delvist kapitalfonds-ejet selskab som arbejder for globale brands som Adidas, Microsoft, Zalando, Allianz og Arla, står således klar med et ”anseeligt millionbeløb” i euro til yderligere opkøb herhjemme.

- Vi er i fuld gang med at sondere bureau-markedet for at finde et godt match, siger Lasse Loftin Rasmussen.

Hvilken type bureau leder I efter?

- Det skal være et kreativt digitalt designbureau i en pæn størrelse. Gerne med op til 50 medarbejdere, ligesom vi er i det tidligere QuantAds, siger Lasse Loftin Rasmussen.

Hvor mange penge har I?

- Der er ikke fastlagt noget beløb. Dept har købt en hel del virksomheder de senere år, og der har prisen svinget fra to til 25 mio. euro. Prisen afhænger jo af det enkelte bureau, som skal kunne supplere vores Performance Marketing-tilgang med en kreativ tilgang på det digitale område, siger Lasse Loftin Rasmussen.

Kom stærkt ud af 2018

Han kan i øvrigt berette, at den danske del af Dept kom solidt ud af 2018. Sidste år løftede det nu tidligere QuantAds salget fra 18 til 20,3 mio. kr. Samtidig voksede bundlinjen med 75 pct. til et resultat på over fem mio. kr.

Og hvad med 2019?

- Vi har fået adgang til nye kompetencer på internationalt niveau. Det mærker vi allerede gennem en tilgang af nye internationale kunder. Men der er stadig mange oplagte synergier, som vi først lige er begyndt at kapitalisere på. Det lover godt for det kommende år. Jeg forventer en vækst på mellem 20 og 30 pct., siger Lasse Loftin Rasmussen.

På medarbejderfronten forventer han kun få nyansættelser medmindre e-handelsgiganten Amazon åbner i Danmark.

Når det sker, så står – som tidligere omtalt – den danske del af Dept sammen med et andet Dept-ejet bureau, tyske factor a, klar til at åbne en ny enhed, der udelukkende skal hjælpe virksomheder med markedsføring på Amazon.