Tre kendte bureauer har været særligt gode til at imødekomme branchens udfordringer og markedsudviklingen generelt i det forgangne år.

Det viser den nye CMO Trendanalyse, der er en del af den store Trendrapport 2019 fra MyResearch.

Her er 120 marketingansvarlige blandt meget andet blevet bedt om uhjulpet at pege på de tre bureauer, som efter deres mening har været bedst til dét igennem 2018. 

LÆS OGSÅ: HVEM TJENER MEST? SE BUREAUERNES TOPLØNNINGER HER.

Det drejer sig om & Co., Hjaltelin Stahl og Isobar (det tidligere Magnetix).

Trioen har faktisk, men lidt varierende placeringer, gennem de sidste fire år siddet tungt på Top 3, men der ser ud til at være røre i andedammen: 

Alle tre top-bureauer falder i år lidt tilbage – målt på, hvor mange annoncører, der nævner dem – og nye navne banker på.

Det gælder henholdsvis Robert/Boisen & Like-minded og Nordlid, som begge bider Isobar i haserne. Men også andre navne rører på sig.

Også MyImage-stjerner

Med få undtagelser finder man øverst på listen over annoncørernes top of mind-bureauer i øvrigt de samme bureauer, som samlet også klarede sig godt i den årlige MyImage-analyse.

I januar toppede således også her Hjaltelin Stahl og & Co. (i nævnte rækkefølge) blandt reklamebureauerne, og det daværende Magnetix (nu Isobar) blandt de digitale bureauer.

Og selv om man ikke direkte kan sammenligne de to analyser, så kan der måske alligevel anes en vis sammenhæng:

LÆS OGSÅ: ET ENKELT BUREAUS VILDE OVERKUD SIKRER KANONÅR FOR BRANCHEN.

- Vi har faktisk tidligere set, at de bureauer, der tiltrækker sig stigende opmærksomhed hos annoncørerne i Trendrapporten, også markerer sig positivt i den kommende MyImage-analyse, siger Mogens Østergaard, der er adm. direktør i MyResearch og tilføjer:

- Så det bliver interessant at se, om de bureauer, der rører på sig i CMO Trendanalysen her, også vil komme til at markere sig stærkere i MyImage-analysen til januar.

Flere rykker frem

Ud over Robert/Boisen & Like-minded og Nordlid, der begge placerer sig lige under Top 3 blandt de bureauer, som annoncørerne fremhæver uhjulpet i analysen, bemærkes også, at Advice, Boye & Spellerberg og Egmont-bureauet s360 er gået frem i år.

Men der er tale om relativt små udsving, og bureauerne skal ifølge Mogens Østergaard markere sig i mere end et enkelt år, før man kan lægge for meget i udviklingen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Omvendt er der tale om et åbent spørgsmål, hvor man uhjulpet skal angive nogle bureaunavne. Det gør hvert enkelt svar mere stærkt, siger MyResearch-direktøren og tilføjer:

- Så for de tre topplacerede er det flot. Ikke mindst set i lyset af, at det nu er fjerde år i træk, de samme tre bureauer indtager topplaceringerne.

2019

(Bureau, procentdel af annoncører, der uhjulpet nævner bureauet)

- & Co., 14
- Hjaltelin Stahl, 14
- Isobar/Magnetix, 9

2018

(Bureau, procentdel af annoncører, der uhjulpet nævner bureauet)

- & Co., 20
- Hjaltelin Stahl, 16
- Isobar/Magnetix, 12

2017

(Bureau, procentdel af annoncører, der uhjulpet nævner bureauet)

- Hjaltelin Stahl, 17
- & Co., 17
- Magnetix, 12

2016

(Bureau, procentdel af annoncører, der uhjulpet nævner bureauet)

- Hjaltelin Stahl, 16
- Magnetix, 9
- & Co., 8

Om Trendrapporten 2019

Trendrapporten er i år sponsoreret af Agillic, Creative Club, Hjaltelin Stahl og Isobar, og rapporten indeholder resultater fra følgende tre analyser:

§ CMO trendanalysen, der afdækker, hvordan marketingbudgetterne disponeres. De 120 CMO’er der har deltaget, repræsenterer samlet set et marketingbudget på 5,1 milliarder kroner.

§ Bureaudirektør trendanalysen med deltagelse af 74 bureaudirektører repræsenterer en samlet bruttoavance på 2,9 milliarder kroner. Her svarer bureaudirektørerne på en række spørgsmål om udviklingen på bureauet og i markedet.

§ Nøgletalsanalysen er baseret på 327 bureauer/grupper og en samlet bruttoavance på 7,6 milliarder kroner. Der vises nøgletal for de 266 bureauer, der har over fem millioner kroner i bruttoavance.

Rapporten koster 3.950 kroner inkl. de 10 procents rabat, som gives til medlemmer af Dansk Markedsføring. Den kan bestilles på kontakt@myresearch.dk.