Sidste år fusionerede reklamebureuaet Havas Worldwide Copenhagen med Havas Media, og blev til Havas Danmark, og det var tilsyneladende en rigtig god idé.

Bureauet har således i 2018 haft en bruttofortjeneste på 38,4 millioner kroner mod 24,9 millioner kroner i 2017 - og leveret et samlet resultat på 6,2 millioner kroner mod 2,2 millioner kroner i 2017.

Og det er da også en tilfreds Johnny Twile, CEO hos Havas Danmark, Markedsføring taler med.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Vi har oplevet øget aktivitet hos eksisterende kunder og tilgang af nye kunder – ikke mindst Aldi, som ubetinget har været årets største win for os. Så vi er superstolte af resultatet, siger han og tilføjer:

- Det er klart, at sammenlægningen af reklamebureauet og mediebureauet også har haft en positiv betydning, men helt overordnet er det øget forretnings-aktivitet, der har sikret fremgangen.

Bofællesskab – og ægteskab

Johnny Twile var tidligere chef for Havas’ mediebureau, Media Planning Denmark, der også arbejdede under navnet Havas Media.

Han overtog i 2016 ledelsen af hele Havas i Danmark, da man flyttede sammen med reklamebureau-delen, der dengang hed Havas Worldwide Copenhagen.

Siden viste erfaringerne med både at bo og arbejde sammen sig så gode, at man sidste år også juridisk tog skridtet fuld ud og fusionerede mediebureau og reklamebureau – under navnet Havas Danmark.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Sidste sommer flyttede bureauet desuden ud af lokalerne på Jagtvej, hvor man havde holdt til siden 2004, og ud i lyse omgivelser på Christianshavn.

- Og der ingen tvivl om, at det har fungeret godt for os. Både fusion og flytning. Vi mærker klart, at vores integrerede tilgang resonerer positivt hos kunderne, og vi arbejder meget aktivt på også at kommunikere, at vi i dag arbejder som et integreret bureau, siger Johnny Twile.

Vil ikke puttes i kasser

I det forgangne år har Aldi naturligt nok fyldt meget for Havas, men også andre kunder er kommet til - bl.a. Sephora og Signify (Philips Lightning)

- De er alle gode eksempel på vores integrerede tilgang, hvor vi både arbejder med medier, strategi, markeds-segmentering, data og content-produktion, siger Johnny Twile.

Han tilføjer, at man trods fusionen stadig mærker en tendens til, at omgivelserne helst vil putte bureauet i en "kasse":

- Det er som om, mange gerne vil have os ned i en "reklamebureau-kasse" eller en "mediebureau-kasse". Men vi ser os selv som et integreret bureau, og faktisk køber 80 procent af vores kunder i dag ind i 80 procent af vores ydelser.

Samarbejdet med Aldi har i øvrigt for nylig kastet flere priser af sig: Herunder guld ved Festival of Media Global Awards i Rom for et Geo Location-baseret arbejde, der reducerede antallet af tilbudsaviser uden mærkbar effekt på salget - en case, der siden også vandt både guld og sølv ved  MIXX Awards.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og hvordan ser fremtiden ud for Havas Danmark?

- Jamen, umiddelbart godt. På kundesiden glæder vi os over, at blandt andre Lendo, Toonix og Skat er kommet til i år, og internt er stemningen og atmosfæren rigtig god. Vi er nu omkring 70 medarbejdere,  og vi har det godt med at være ét integreret brand, siger Johnny Twile og tilføjer:

- Og spørger du til forretningen, så er jeg også optimist. Vi er helt med på, at mediemarkedet ser ud til at flytte sig nedad, så på den lange bane er det svært at komme med de store spådomme – men for 2019 ser det godt ud. Her tror vi på et solidt og tilfredsstillende resultat, slutter Johnny Twile.