IKEA vil fortsat samarbejde med reklamebureauet Hjaltelin Stahl i Danmark, efter den svenske møbelgigant 26. februar kunne præsentere danske Virtue som nyt lead-bureau for IKEA's brand-kommunikation i seks lande i kølvandet på en pitch.

Det bliver dog mest aktiverende opgaver, Hjaltelin Stahl skal løse fremadrettet, oplyser Anne Krogh, der er Country Marketing and Consumer & Customer Insights Manager i IKEA Danmark.

Efter sejren i pitchen bliver Virtue nemlig ansvarlig for IKEAs kreative arbejde på tværs af alle kanaler og medier og skal "lede brandkommunikationen, der skal opbygge kærlighed til IKEA gennem større, længerevarende og mere målrettede initiativer."

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

IKEA samler brand-kommunikation i nyt cluster

IKEA Danmark har ikke direkte været en aktiv del af pitch-processen, men har været med på sidelinjen, fortæller Anne Krogh.

Hvorfor gennemførte I en fælles pitch?

- Vi har organiseret os på en ny måde, hvor vi arbejder sammen på tværs af clusters på marketingfronten. I vores tilfælde gælder det Danmark, Sverige, Finland, Norge, Portugal og Belgien, siger Anne Krogh.

Formålet er at opnå et endnu højere niveau i den kommercielle kommunikation ved at samle kræfterne på tværs af landene. Konsekvensen bliver, at IKEA nu opererer med to spor i marketing-indsatsen: Et aktiverende og et brand-opbyggende, som er dét, der samles i clusteret.

- Målet er jo i sidste ende at skabe brandkommunikation, der virkelig kan bryde igennem støjen på markedet, siger Anne Krogh, der også kan fortælle, at pitchen blev kørt ud af IKEA Sverige.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Nye tider for lokale IKEA-bureauer

IKEA har traditionelt været kendt for at arbejde meget lokalt i markedsføringen, men nu bliver de overordnede branding-linjer udstukket centralt, hvorefter kommunikationen skal tilpasses de enkelte markeder.

I Sverige har IKEA været en stor kunde hos reklamebureauet Åkestam Holst, mens Try i august 2019 vandt IKEA-budgettet i Norge, hvilket marketingmediet Kampanje dengang anslog havde en værdi af op til 15 millioner norske kroner.

28. februar skriver mediet, at Try fortsætter samarbejdet, men at ”det er tydeligt, at omfanget ikke bliver som tidligere”.

Hvad sker der med IKEAs danske bureau-samarbejder?

- Vi fortsætter med danske bureauer, da vi stadig har brug for dem, siger Anne Krogh.

I Danmark har IKEA i mange år samarbejdet med reklamebureauet Hjaltelin Stahl, hvilket blandt andet har resulteret i velkendte universer som ”Kvalitetstestet af hverdagen” og ”Plads til livet”.

- Vi fortsætter samarbejdet for nuværende, men vores fremtidige behov for leverancer vil være anderledes, idet vi i højere grad har brug for hjælp til aktivering, produktion og lokal adaption end for stærke kreative løsninger, idet det overordnede brandstrategiske arbejde som nævnt håndteres i det cluster, vi er en del af, siger Anne Krogh.

IKEA Danmark samarbejder desuden med Vizeum på mediebureau-siden, og dette samarbejde fortsætter upåvirket.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.