Reklamebureauet Kunde & Co holder fast i titlen som Danmarks mest kendte bureau, og det er i det hele taget reklamebureauerne, der med 15 pladser suverænt dominerer top 20-listen.

Fire mediebureauerne blander sig også i toppen, men kun et enkelt digitalt bureau lister ind i top 20.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Til gengæld er der overvægt af digitale bureauer på listen over årets højdespringere på kendskab.

Det viser svarene fra 863 marketingansvarlige annoncører i den årlige MyImage-analyse, der udarbejdes af MyResearch i samarbejde med Dansk Markedsføring.

- Der er ingen tvivl om, at de digitale bureauer begynder at rykke på kendskabet, siger Mogens Østergaard, adm. direktør i MyResearch, og tilføjer:

- Vi har set tendensen også i de tidligere år, men i år er det meget tydeligt, at det er de digitale bureauer, der flytter sig opad.

& Co. tager bronze

Men Kunde & Co rører ingen ved, når det gælder kendskabet: Hele 93 procent af de annoncører, der deltager i analysen, at de kender mindst navnet Kunde & Co.

LÆS OGSÅ: 863 ANNONCØRERS DOM: DISSE 10 REKLAMEBUREAUER HAR DET BEDSTE IMAGE.

På andenpladsen med en kendskabsgrad på 84 procent holder mediabureauet Carat igen i år flot skansen, men på tredjepladsen dukker et nyt navn op: 

& Co. napper med en kendskabsgrad på 80 procent således bronze-placeringen fra Ogilvy, der i år ryger ned på en syvendeplads.

Nye i top 20 er Bates Y&R og Advance, mens både IUM og Isobar (tidl. Magnetix) falder en smule i kendskab – men nok til, at de ryger ud af toplisten.

Digitale bureauer rører på sig

Gennem de seneste to-tre år har MyImage-analysen vist, at de digitale bureauer ligger forholdsvis lavt på kendskab sammenlignet med de reklamebureauerne og mediebureauerne.

Det gør de sådan set stadig – mest kendte digitale bureau er Creuna med en kendskabsgrad på 66 procent.

- Men der begynder at ske noget, siger Mogens Østergaard og uddyber:

-  Ser man på udviklingen i det gennemsnitlige totalkendskab for sammenlignelige bureauer, så er kendskabet til de digitale bureauer vokset med fire procentpoint i forhold til sidste år. 

LÆS OGSÅ: DIGITAL IMAGEKONGE FALDER PÅ VIGTIGE MÅLEPUNKTER.

Til sammenligning er tallet for reklamebureauerne to procentpoint, mens det for mediebureauerne er på minus to procentpoint.

Men over en bred kam ligger de digitale bureauer stadig lavt på kendskab?

- Det gør de. De ligger omkring 20 procentpoint under reklame- og mediabureauerne, siger Mogens Østergaard og tilføjer:

- Så der ligger helt sikkert yderligere potentiale i at arbejde med kendskabet. Flere digitale bureauer gør dog en aktiv indsat for at løfte kendskabet - og ser ud til at lykkes med det.

Fem højdespringere …

Et kig på årets højdespringere på kendskab i MyImage 2020 underbygger trenden: Tre ud de fem bureauer, der flytter sig mest opad er digitale.

Det drejer sig om Impact, der med en vækst på 12 procentpoint tager det største hop, og om Vertica og Charlie Tango, der flytter sig henholdsvis 11 og 10 procentpoint op på kendskab.

Også to reklamebureauer markerer sig med øget kendskab blandt annoncørerne: Republica og Nordlid med en vækst på henholdsvis 11 og ni procentpoint. 

MyImage 2020 – Største fremgang i kendskab

Bureau

2020

2019

Forskel

1. Impact

53%

41%

+ 12%

2. Vertica

39%

29%

+ 11%

3. Republica

74%

63%

+ 11%

4. Charlie Tango

39%

30%

+ 10%

5. Nordlid

39%

31%

+ 9%

 

- Et bureau som Impact er aktive på marketingfronten, og det ser ud til at give resultater for dem, siger Mogens Østergaard, som tilføjer, at netop Impact også i sidste års analyse havde fremgang på kendskab:

- Dengang gik man fra 35 til 41 procent, så det er flot, at man i år yderligere øger kendskabet blandt annoncørerne med 12 procentpoint og når op på 51 procent.

LÆS OGSÅ: ANNONCØRER KRONER NY MEDIEBUREAU-KONGE.

En kommentar til de to reklamebureauer, Republica og Nordlid, der flytter sig pænt opad i år?

- Ja, det er lidt pudsigt at se, at netop to bureauer, som har ændret navn, lykkes med at øge kendskabet. Som regel ser vi, at navneskift koster på kendskabet, siger Mogens Østergaard, som tilføjer:

- Omvendt hed Republica jo også Republica, før de hed Konstellation & Republica, så her er genkendelsen af navnet jo ikke så vanskelig.

Med hensyn til Nordlid, der tidligere hed RelationshusetGekko, så tabte man som forventet på kendskab sidste år, men nu rykker man op igen:

- Ja, her må man konstatere, at der er blevet arbejdet meget målrettet med at skabe kendskab til det nye navn. Og nu viser resultaterne sig. Det er stærkt gået at indhente det tabte på bare et år, synes jeg.

… og fem mindre nedture

Ned ad bakke med kendskabet går det imidlertid også for enkelte bureauer, men slet ikke på samme niveau som i sidste års analyse.

Her måtte fem bureauer – Hello Great Works, NORD DDB, AKQA, Wavemaker og Nordlid – alle indkassere en kendskabs-øretæve i form af et tocifret procentuelt fald. Alle fem efter navneskift eller fusion.

LÆS OGSÅ: HER ER BUREAUERNE MED DE MEST TILFREDSE KUNDER.

I år er ”skaderne” mindre: De fem bureauer, der falder mest på kendskabet i MyImage 2020 falder mellem tre og seks procentpoint, og kun et enkelt bureau er ramt efter navneskift.

Der er tale om to reklamebureauer, to mediebureauer og et enkelt digitalt bureau, og værst går det ud over MediaCom og Belong.

MyImage 2020 – Største fald i kendskab

Bureau

2020

2019

Forskel

1. MediaCom

73%

80%

- 6%

2. Belong (tidl. Very Patchwork

33%

38%

- 5%

3. PHD

44%

49%

- 4%

4. Subsero

29%

32%

- 4%

5. Ogilvy

77%

80%

- 3%

 

Ud over Belong, der lider rent kendskabsmæssigt under navneskiftet fra Very Patchwork i december 2018, så rammer de øvrige - men dog mestendels beskedne - fald etablerede bureauer.

- Det er svært at sige, hvad årsagen er for de øvrige fire bureauer, andet end at de måske har været mindre synligt aktive i markedet i perioden, siger Mogens Østergaard, der også understreger, at der er tale om relativt små udsving.

MyImage 2020 – De 20 mest kendte bureauer på tværs af bureautyper

Bureau

2020

2019

+/-

1. Kunde & Co

93%

92%

+ 1%

2. Carat 

84%

83%

+ 1%

3. & Co.

80%

78%

+ 2%

4. Wibroe, Duckert & Partners

79%

78%

+ 1%

5. Mensch

77%

78%

- 1%

6. Hjaltelin Stahl

77%

76%

+ 1%

7. Ogilvy

77%

80%

- 3%

8. Uncle Grey

76%

73%

+ 3%

9. OMD

75%

78%

- 3%

10. Advice

75%

70%

+ 5%

11. Republica

74%

64%

+ 11%

12. MediaCom

73%

80%

- 6%

13. Mindshare

73%

76%

- 2%

14. Envision

73%

70%

+ 3%

15. Brandhouse

72%

67%

+ 5%

16. Umwelt

71%

68%

+ 2%

17. Nørgård Mikkelsen

68%

69%

0%

18. Bates Y&R*

68%

70% (*2018)

+ 2%

19. Creuna

66%

61%

+ 4%

20. Advance

62%

60%

+ 2%