Steffen Hjaltelin slår en drenget latter op. 

- Det er helt vildt, udbryder han og fortsætter sin latter, som bærer præg af, at der var noget, der blev fejret aftenen før.

Markedsføring møder den 52-årige Steffen Hjaltelin dagen efter, det kom frem, at Accenture Interactive køber Hjaltelin Stahl, hvor han i dag er partner og bestyrelsesformand.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hvordan er det at sælge sit livsværk?

- Jeg gik fra slet ikke at ville det - til at ville det. I dag sidder jeg med en helt grundlæggende følelse af lettelse. Jeg har altid været drevet af paranoia. Den eneste grund til, at jeg har været god til at lave forretning er, at jeg er god til at reagere på det, siger Steffen Hjaltelin. 

Han forklarer, at hans motto er, ”at selv om man er paranoid, kan der godt være nogle, der er efter en.” 

- Jeg har hele tiden prøvet at forudsige, hvor vi ville lande, og da det her lykkes, tænkte jeg: ”Nu kan jeg ikke nå at ødelægge det.” Vi står nu stærkere end nogensinde. Og jeg er helt sikker på, at Accenture Interactive bliver en af de store vindere i fremtiden, siger han.

"Vi skal lave fede ting"

Steffen Hjaltelin er en af hovedmændene bag reklamebureauet Hjaltelin Stahl, som han stiftede sammen med partneren Nicolai Stahl i begyndelsen af nullerne. Steffen Hjaltelin og Nicolai Stahl ejer henholdsvis 37,9 og 24,8 procent af bureauet, der i dag har ca. 150 ansatte, mens bureaet i 2018 landede et resultat på 36,5 millioner kroner. Bruttofortjenesten lød på mere end 116 millioner kroner. 

Men snart er Steffen Hjaltelin - og partnerne - ikke længere herre i eget hus. Tirsdag 5. marts blev det således offentliggjort, at Accenture Interactive, der de senere år har været på opkøbsjagt og som i dag er verdens største digitale bureau, køber bureauet for et ikke oplyst beløb. 

Hvad fik dig til at ville sælge?

- Der er mange, der har henvendt sig, og jeg har mødtes med alle. Det var uinteressant, uinteressant, uinteressant. Lige indtil Accenture Interactive kom med så mange globale muskler og et udgangspunkt, som er fuldstændig magen til vores: Det bedste kreative sammen med AI, data osv., siger Steffen Hjaltelin, der uddyber:  

- I det her tilfælde pegede alle mine argumenter på, at vi var underfrankerede på det digitale og tekniske område. Selv hvis vi købte et bureau og satsede hele formuen, så var vi der – med et gigantisk sats - måske kun næsten. Så da først analysen, der sagde, at der skulle nogle helt andre ressourcer til, så var det ikke så svært at tage beslutningen, da Accenture Interactive kom.

Hvilke krav bliver der stillet til fremtidig omsætning osv.?

- Jeg kan ikke gå i detaljer, men jeg kan sige, at der ikke er sat nogle voldsomme krav op. Overhovedet. Vi skal lave fede ting. Det vigtigste for Accenture Interactive er, at vi forbliver, som vi er, siger Steffen Hjaltelin.

Hvad er forskellen fra de gamle, globale bureau-netværk til den her type af netværk?

- Det er to helt forskellige forretningsmodeller. Tidligere skulle man tjene alle pengene på reklame og marketing. Den nye model handler om end-to-end costumer experience. Den sidste er mere teknisk og går højere op i hierarkiet end traditionel reklame og marketing, forklarer Steffen Hjaltelin.

Skal lære noget nyt

Det er ikke unormalt, at stifterne efter sådan et salg på et tidspunkt siger farvel. Kan du godt affinde dig med, at du ikke er herre i eget hus?

- Der er to ting at sige til det: Det ene er, at mit navn står på døren, men det er mange år siden, at jeg havde flertal selv. Det andet er, at min egen rolle stort set forbliver uændret. Jeg sparrer fortsat med Jens Peter (Jens Peter Jensen, der er adm. direktør, red.), men jeg får mere tid til kunder. Og så skal jeg lære nogle nye ting, siger han. 

Hvad?

- Kunderejsen har med meget mere end marketing at gøre. Marketing er kun en lille del af det. Det er rigtig software, der skal til – og ikke kun snak. Det bliver en stor oplevelse for mig rent intellektuelt at finde ud af, hvordan man laver end-to-end-løsninger, som man har gjort med fx Fiat og Ferrari. Her har man overtaget hele marketing. Fra reklamefilm til app til alt salg. For hele koncernen. Det har jeg ikke prøvet før, siger Steffen Hjaltelin.

Han fremhæver, at han og kollegerne i København fremover kan trække på det globale netværk. 

- Vi har fået 14.000 kolleger i Accenture Interactive og 469.000 kolleger i Accenture. De bureauer, vi har talt med, har fremhævet det som en kæmpe fordel. Mangler man nogle kompetencer, så bliver de fløjet ind, siger Steffen Hjaltelin. 

Selvfølgelig er du stadig høj over salget, men det må alligevel være lidt mærkeligt. Måske en lidt flad fornemmelse. Og du laver ikke sådan et salg to gange…

- Det kan godt være, at der kommer en reaktion. Men det har været en glidende overgang. Jens Peter har været adm. direktør længe. Der har været en partnergruppe længe. Jeg har aldrig følt mig som en, der kunne bestemme alene. Det kan være, at de andre har en anden opfattelse, men sådan har jeg ikke følt det, siger han.

Der er debat om, hvorvidt det er muligt at forene den kreative kultur med konsulentbranche-kulturen. Hvordan undgår I at miste den kreative kultur?

- Vi har været grundige og talt med flere bureauer, som er blevet købt. Og så har vi en ansat, som har været hos The Monkeys i Australien to år, inden selskabet blev købt og halvandet år efter. Alle har sagt: ”Det forandrer sig, men kun til det bedre,” siger Steffen Hjaltelin.

Han understreger, at de nye ejere ikke ”køber firmaer for, at de skal blive som dem, men for at de skal forblive, hvem de er.” 

- Accenture Interactive er desuden det kreative bureau i Accenture. Så kulturen er allerede meget anderledes – de kalder sig Accentures hippier. Så med den her køber, er det ikke noget, jeg er bange for, siger Steffen Hjaltelin. 

Fusioner og opkøb

Skal man se det her som begyndelsen på enden for de store, danske og uafhængige kreative bureauer?

- Jeg tror, at fremtiden bliver domineret af store logic and magic-bureauer. Lidt a la os. Det kan også være, at vi kommer til at se, at store reklamebureauer går sammen med store digitale bureauer. Og så vil der være de små kreative bureauer på ca. 25 mand, som holder sig til det kreative, mens nogle af mellemstørrelse-bureauerne i et vist omfang også vil blive opkøbt af konsulenthuse, vurderer Steffen Hjaltelin.

Og så er der det om prisen. Steffen Hjaltelin smiler, da han siger, at han ikke vil udtale sig om, hvad parterne er blevet enige om. Spekuleret i købesummen er der ellers blevet. 200 millioner kroner er eksempelvis blevet nævnt.  

- Jeg kan sige, at vi er godt tilfredse. Men det har ikke været pengene, der har drevet mig. Det er et a-hold, der har købt et andet a-hold. Forestil dig at Accenture Interactive om tre år rydder bordet i Cannes – når man samtidig kan alt det andet, siger Steffen Hjaltelin. 

Accenture Interactives køb skal nu godkendes af konkurrencemyndighederne. Hjaltelin Stahl vil også i fremtiden hedde netop Hjaltelin Stahl.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.