For første gang i 16 år kunne et dansk bureau tirsdag aften gå på scenen i Palais des Festivals i Cannes og modtage den fineste pris af dem alle: En Grand Prix.

Prisen blev givet for casen adDRESS the Future for modebrandet Carlings – som for nylig også tog Grand Prix ved The One Show - og Morten Grubak, Executive Creative Director hos Virtue, er da også en tilfreds herre, da Markedsføring fanger ham:

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGITIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Vi er sindssygt glade og stolte. Det er ret overvældende, faktisk, men nu glæder vi os til at fejre prisen i aften, siger han og tilføjer, at der løbende kommer flere folk fra bureauet ned til Cannes:

- Lige nu er vi en fem-seks stykker hernede, men jeg tror, der kommer flere nu – det her er kæmpestort for os.

Mod nye forretningsmodeller

Den Grand Prix-belønnede case handler om noget så usædvanligt som ”digitalt modetøj”, altså modetøj, man kan købe og flashe på de sociale medier - men ikke have på i virkeligheden.

Tøjkollektionen, der blev lanceret i efteråret 2018, er naturligvis et kreativt kampagne-stunt, men i høj grad også et forsøg på at udfordre den moderne modeindustri, som notorisk er en af de værste miljøsyndere i verden. Både i produktions-leddet og hos forbrugerne.

Og netop det, mener Morten Grubak selv, kan være en af forklaringerne på, at casen stryger helt til tops:

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGITIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Jeg tror, man har kigget på, at vi som bureau ikke bare har tænkt kampagne, men i stedet er gået ind og har "tjekket tilstanden” i en branche, siger Morten Grubak og tilføjer:

- Og at vi derefter har brugt marketing og kommunikation til ikke bare at skabe kommunikation, men i stedet at pege frem mod ny forretningsmodeller.

Stribevis af priser

Casen adDRESS the Future var pudsigt nok lige ved slet ikke at blive til noget – det kan du læse Morten Grubaks fortælling om her – men det lykkedes. 

Og siden har initiativet gået sin sejrsgang ved det ene awardshow efter det andet: På prishylderne står således på den internationale scene to Webby Awards og Grand Prix, tre guld, sølv, to bronze og to merits ved The One Show.

Hertil kommer på den hjemlige scene tre guld og tre sølv ved Creative Circle Award (plus titlen som Digital Agency of the Year – og vinder af kategorien Digital Differentiation ved Danish Digital Awards.

I har jo flere shortlister endnu – kommer der flere priser?

- Det tør jeg slet ikke vove mig ud i at spå om, men vi håber da selvfølgelig, siger Morten Grubak, inden han må tilbage til kollegaerne og gøre klar til fejring.

Og der var flere løver til Danmark

Tirsdagen bød på også på vindere i andre kategorier, og i Film Craft markerede to andre danske cases sig med henholdsvis sølv bronze.

Sølvet gik til Bacon CPH for filmen Almost Human for Carlsbergfondet, og bronzeløven tog New Land sig af for filmen The Lift for Bianco Footwear. Begge priser blev givet for Script.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGITIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

For The Lifts vedkommende er det direkte hæder til Daniel Kragh-Jacobsen, New Land, samt Mathias Trads, Lea Flodgaard og Katrine Winblad fra & Co, som er kreativt bureau på casen.

Og for Almost Human går hæderen direkte til Jeppe Rønde, der også har instrueret filmen.

Dansk Grand Prix tre gange før

Det er som tidligere nævnt sket før, at et dansk bureau har vundet Grand Prix i Cannes.

Faktisk er det sket tre gange tidligere - i 2000, 2002 og 2003.

Alle tre gange var det det daværende digitale bureau Framfab med Lars Bastholm i den kreative spids, der kunne glæde sig over anerkendelsen. Alle tre gange blev Grand Prix'en givet for bureauets arbejde for Nike og alle tre gange i den kategori, der dengang hed Cyber.

I 2016 var der dog en enkelt Grand Prix i Cannes, der også gav genlyd i Danmark.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGITIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det var ganske vist det amerikanske bureau Droga 5 - men det var den danske stjerneinstruktør Martin de Thurah, der kunne løfte prisen på scenen. Den anerkendte nemlig direkte danskerens arbejde, da den faldt i Film Craft, Direction, for hans arbejdet med at instruere den amerikanske svømmestjerne Michael Phelps.

Se den komplette oversigt over danske løver og shortlister pr. dags dato her.

LØVER

Digital Craft 

- GRAND PRIX: Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Personalised Storytelling & Experience)

Film Craft 

SØLV: - Bacon Copenhagen for Almost Human for Carlsbergfondet (Script)

BRONZE:New Land for The Lift for Bianco (Script)

Health & Wellness

SØLV: Uitch Iscratch for Voiceless Women for organisationen New Lives (Direction)

SHORTLISTER

Media

- Hjaltelin Stahl for Homeless Home Sale for Ekstra Bladet (Entertainment)

- MediaCom for United against Violence for Danner (Use of Social Platforms)

PR

- Mensch/Sansir for Closed for Maintenance for Visit Faroe Islands (Travel)

- Mensch/Sansir for Closed for Maintenance for Visit Faroe Islands (Crisis Comm. & Issues Management)

- & Co./Weber Shandwick for The Indoor Generation for VELUX (Corporate Image, Comm. & Reputation Managment)

- Virtue for Genderless Voice for Copenhagen Pride (Use of Technology)

Social & Influencer

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Consumer Durables)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (New Realities & Voice Activation)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Social Business & Commerce)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Social Behaviour & Cultural Insight)

Digital Craft

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Cross Cannel Storytelling)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Personalised Storytelling & Experience)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Innovative Use of Technology)

- Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen (Experience Design)

Entertainment

- & Co. for The Lift for Bianco Footwear (Fiction Film: Up to 5 minutes)

Innovation

 – Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen

Glass – The Lion for Change

 - Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen

Health & Wellness 

- Uitch Iscratch for Voiceless Women for organisationen New Lives (Direction)

- Uitch Iscratch for Voiceless Women for organisationen New Lives (Direction)

- Uitch Iscratch for Voiceless Women for organisationen New Lives (Cinematography)

Film Craft

- Bacon Copenhagen for The Indoor Generation for Velux (Direction)

- Bacon Copenhagen for The Indoor Generation for Velux (Cinematography)

- Bacon Copenhagen for The Arrivals for SAS (Direction)

- Bacon Copenhagen for Almost Human for Carlsbergfondet (Script)

- New Land for The Lift for Bianco (Direction)

- New Land for The Lift for Bianco (Script)