I sidste uge sluttede 16 års dansk Grand Prix-tørke ved VM i reklame, Cannes Lions, da Virtue vandt den fineste pris i kategorien Digital Craft.

Markedsføring har spurgt Danmarks før det seneste Cannes Grand Prix-vinder, Lars Bastholm, hvilken betydning det at vinde en af de ypperste priser i reklameverdenen har haft for ham og det bureau, Framfab, han dengang var kreativ direktør.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Grand Prix'erne betød meget for min karriere. Der var ikke mange i New York, der kiggede til København efter kreative talenter, før Framfab begyndte vores fantastiske ”winning streak” for snart 20 år siden, siger han.

Lars Bastholm og Framfab vandt hele tre Grand Prix’er i begyndelsen af nullerne i kategorien Cyber. Alle tre gange med arbejde udført for sportstøjsbrandet Nike.

- Der var et uhyggeligt stærkt hold på bureauet dengang, og der var ikke mange steder i verden, de kunne gøre det bedre end os, siger Lars Bastholm.

- Så via vores sejre i Cannes og andre steder, begyndte jeg at blive inviteret til at komme og tale på diverse festivaler og konferencer rundt omkring i verden, fortsætter den kreative dansker, som i dag er bosat i Los Angeles.

Lars Bastholms karriere over there tog dog sin begyndelse i Miami, hvor han mødte direktøren for det digitale bureau AKQA, som kort tid senere inviterede danskeren til at åbne bureauets nye kontor i New York.

- Sådan en udfordring kan man jo ikke sige nej til. Jeg kunne i hvert fald ikke. Jeg havde en returbillet - bare sådan for en sikkerheds skyld - men jeg fik den aldrig brugt. Og her 15 år senere er den nok udløbet, siger Lars Bastholm, der siden dengang har beklædt kreative topposter hos blandt andet Ogilvy, Cheil og Google.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Så på den personlige front fik Lars Bastholm altså en hel del ud af de tre Grand Prix’er, mens bureauet, Framfab, havde sværere ved at omsætte de tre fornemme løver til yderligere fremgang.

- Framfab formåede aldrig rigtigt at forvandle successen med Nike til en bredere kreativ succes for bureauet. Det var svært at tjene lige så godt på Nike som på andre typer kunder, så det var ikke den store lyst til at kaste sig ud i global new biz, siger Lars Bastholm.

- Vi prøvede en anelse, men for mange virksomheder, vi mødtes med, var det et reelt problem, at vi havde base i København. Og de fleste af de Framfab-kontorer, der var rundt omkring i verden, havde slet ikke samme høje kreative niveau som i Danmark, så vi kunne ikke bare sende opgaverne videre til dem, forklarer Lars Bastholm.

Hvilken betydning vil Virtues Grand Prix få for bureaubranchen?

- Jeg ved ikke, om der er nogen direkte konsekvens for bureaubranchen i Danmark som sådan. Måske bare en påmindelse om, at det ikke betyder alverden, hvor man kommer fra. En god ide er en god ide, siger Lars Bastholm.

Han påpeger, at der ind imellem ”opstår abnormiteter som med Sverige og Brasilien, der i mange år har vundet langt flere internationale priser, end deres relative størrelse berettiger dem til”.

- Det kunne da være sjovt, hvis Virtues Grand Prix er startskuddet til en lignende dansk global dominans, siger Lars Bastholm.

Hvad synes du om Virtue Nordics Grand Prix-vinder?

- Jeg synes, at den vindende ide er rigtig spændende. Den er baseret på en klar og simpel indsigt og underholdende eksekveret. Dog må jeg sige, at jeg er noget trist over, at jeg ikke længere kan købe et par digitale sølvbukser til at strutte rundt i på Instagram, slutter Lars Bastholm.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.