KLUMME: Det er ikke mange år siden, at Google vandt den store algoritme krig over konkurrenter som Yahoo, Jubii og Ask. Deres forbruger-centriske algoritme betød, at verden nu kunne finde præcis, hvad den ledte efter, og hurtigt.

Vi er kommet langt siden, men undervejs har vi glemt det vigtigste – forbrugeren.

Så, hvor er vi i dag? Algoritmen har resulteret i millioner af hjemmesider med super search optimerede artikler, hvor indholdet er relativt “ligegyldigt.”

Social media bugner omvendt med højt engagerende content, som ikke er search-optimeret og kun bliver set, når en stor pose paid er tilføjet.

Samtidig ser vi bred annoncør-adoption af en aggressiv Paid Search Domination-strategi – hvor første søge-side på Google er domineret af betalte annoncer med alle dine produkter – der sluger en masse annoncekroner uden at give reel værdi til forbrugeren.

Det fremstår smart, og det kan automatiseres, så algoritmen gør det meste arbejde, men her er budstrategien blevet vigtigere end kunden? 

Vi ser i dag, at forbrugeren oplever en disconnect mellem organisk search, paid search og budskab og content. Vi som branche er blevet synergi-fattige, og silo-tænkning besværliggør samspil mellem de tre ovenstående discipliner.

Vi har glemt forbrugeren – vi har glemt hvorfor Google vandt den store algoritme-krig. I denne nye fagre verden er forbrugeren ikke længere det vigtigste.

Vi skal starte forfra. Det er tid til et paradigmeskifte. Vi skal generobre fokus på forbrugeren. Vi skal skabe værdi. Vi skal tænke service til forbrugeren frem for annonce.

Store ord. Men hvordan?

Det kræver en ny tilgang til, hvordan onlineindhold bliver udviklet, produceret, optimeret, distribueret og budgetteret i samspil. Og med forbrugeren i centrum.

Recycle content – i stedet for masseproduktion af nyt

Hos Wavemaker arbejder vi med en indsigtsdrevet tilgang til content-udvikling. Ved at trække data fra listening tools, kan vores Content Command Center hurtigt og effektivt udarbejde yderst brugerrelevant og aktuelt content. 24 timer efter en trend blusser op på sociale medier, er vi live med nyt og relevant content til distribution. 

Desuden giver det mening at recycle eksisterende content på nye platforme. I stedet for at masseproducere nyt indhold, så skal eksisterende content genbruges optimalt – igen med fokus på brugerrelevans.

Det er en yderst kosteffektiv tilgang til content-produktion, der maksimerer værdien og livstiden af det enkelte stykke content, samtidig med at omkostninger per content-enhed bliver reduceret.

Det er en bæredygtig tilgang til content, hvor alt content indgår i et større content-økosystem. 

Google er ikke alt

Derfor bør du arbejde på, at search-optimere alt content til relevante kanaler i forbrugerrejsen. Search rollen ændrer sig fra ”Last Click” til at servicere forbrugeren i hele købsrejsen. Google er ikke det eneste sted, forbrugere søger efter content – Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn og blogs spiller en voksende rolle i forbrugerens jagt på information. 

Start med at tænk ud over din hjemmeside (traditionel search-optimering) – og husk de sociale medier (social search optimization) og influencer-sfæren (recommendation search optimization). Efterfølgende identificerer du eventuelle huller, der måtte findes i forbrugerrejsen, og fylder dem med paid search. 

Ved at udnytte de forskellige algoritmer, som er gældende for de digitale platforme, sikrer du dine budskaber er nemt tilgængelige på alle de platforme, hvor forbrugeren er. Du bør optimere såvel budskab som budget efter, hvor den største effekt opnås.

Organisk search og paid search går op i en højere enhed – med content som omdrejningspunkt. Og forbrugeren kan igen finde, hvad de søger – præcist, hurtigt og værdifuldt.