KLUMME: Det er oplagt at tro, at employer branding er en ledelsesdisciplin, der kun hører til under højkonjunktur. Når konkurrencen om de dygtigste medarbejdere er på sit højeste, og du derfor ønsker at tilbyde dit hold andet og mere end bare en højere løn. 

Faktum er bare, at det netop er i krisetider som nu, at dit employer brand skal stå sin prøve i forhold til at give virksomheden, kulturen og den interne sammenhængskraft noget at stå imod med. Det, der gør, at vi rykker sammen i bussen og bakker op om den fælles indsats.

Men selvom krisen gør din employer branding-indsats relevant her og nu, så må du ikke glemme at have det lange lys på. For den loyalitet, dine medarbejdere udviser netop nu, er formentlig på lånt tid. 

Desuden har krisen allerede sat dybe spor, som du skal forstå – og imødekomme – hvis du vil gøre din virksomhed attraktiv for nuværende og kommende medarbejdere på den anden side af corona.

Når jeg derfor påstår, at nedgangstid er den bedste tid til employer branding, så bunder det i virkeligheden i fem afgørende faktorer:

1. Uforudsigelighed spreder usikkerhed

I en forandringstid, hvor mange medarbejdere føler sig usikre og utrygge, er dit employer brand med til at forme fast fundament under din virksomheds kultur. Et fundament, der netop kan fastholde følelsen af stabilitet og fællesskab. 

På den måde udgør employer brandet et fælles referencepunkt, ordforråd og kultur-anker, som din virksomhed og medarbejderne kan hægte sig fast i under turbulensen.

2. Nye krav til omstillingsparathed

Samtidig – modsætningsfyldt, som det i virkeligheden er – giver et stærkt employer brand også din virksomhed en større omstillingsparathed. Det er top-relevant i en krisetid, hvor der uomtvisteligt er behov for agilitet, og hvor evnen til at afsøge nye retninger for salg, og for forretningen generelt, er afgørende. 

Med en forankret kulturel kerne og et uniformt tankesæt fungerer dit employer brand som den sammenhængskraft og det omdrejningspunkt, der netop skal til for at ændre kurs med smidighed og fælles fodslag.  

Det er naturligvis ikke kun på den korte corona-bane, at employer branding har sin relevans. Ser vi lidt længere ud i fremtiden, er der en lang række gode grunde til, at du bør prioritere og støve dit employer brand af netop nu. Faktisk bliver dit employer brand kun endnu vigtigere post-corona: 

3. Remote working er en del af den nye hverdag

Selvom employer branding ofte bliver reduceret til kun at handle om tiltrækning og fastholdelse, så handler det i virkeligheden om langt mere. 

Coronakrisen har gjort det krystalklart, at det også handler om evnen og viljen til at arbejde sammen – hver for sig. På tværs af afdelinger, landegrænser og hjemmekontorer. Og sidstnævnte må i dén grad forventes at blive en endnu større del af hverdagen i fremtiden, nu hvor digitale værktøjer som Teams, Zoom og Hangouts er blevet allemandseje. 

Den fysiske afstand fra arbejdspladsen sætter ikke bare din kultur under pres. Den kan også påvirke medarbejdernes motivation – og dermed din overordnede produktivitet. Dit employer brand bliver her en ledelsesmæssig løftestang til at opretholde en sund arbejdsglæde, smidig samarbejdsevne og stærk fællesskabsfølelse – og løser dermed en forretningskritisk problemstilling.

4. Et markant forandret jobklima

Et andet afgørende argument er, at jobklimaet vil forandre sig markent på en række væsentlige punkter. Krisens krassen har betydet, at mange virksomheder har været tvunget til at sætte ressourcer fri. Der vil derfor være en stor og attraktiv talentmasse, som er i markedet for at søge nyt job.

Som arbejdsgiver handler det ikke blot om at kunne tiltrække – men om at kunne tiltrække de rigtige. Kandidater med den rette DNA i forhold til din virksomheds unikke kultur. Det, der umiddelbart ligner et slaraffenland for HR, kan hurtigt resultere i dyre fejlansættelser, fordi kandidaterne vil gøre hvad som helst for at lande et job. 

Samtidig vil mange af de kandidater, der er blevet fritstillet under krisen, antageligt bringe nye præferencer med til bordet. Mange vil søge større tryghed – og måske styre udenom usikre brancher. Det skaber endnu en god grund til at genbesøge sit employer brand i forhold til, om sikkerhed bør være en mere fremtrædende del af brandets løfte. 

5. Loyalitet på lånt tid

Endelig viser erfaringer og flere undersøgelser fra tidligere krisetider en klar tendens: Medarbejdernes loyalitet overfor arbejdsgiverne er højere i krisetider end i opgangstider. Med andre ord er der altså rigtig god grund til at forberede sig på det opsving, der venter på den anden side af krisen.

For spørgsmålet er, hvordan din virksomhed har tænkt sig at fastholde de mange medarbejdere, der allerede nu overvejer at sadle om, når hjulene begynder at dreje igen?

Styr uden om tilfældighederne

Der er altså fem væsentlige forretningsmæssige grunde til at gribe den strategiske rorpind og udstikke en klar retning for dit employer brand i en krisetid. 

Dertil gælder det som bekendt med dit (employer) brand, som med lommeuld – du kan ikke undgå, at det opstår. Uanset, hvor lidt eller meget du anstrenger dig. 

Tør du overlade det til tilfældighederne netop nu? 

AF KARIM FRØLUND JARRAR, BRAND DIRECTOR, PRAVDA A/S