DEBAT: På den internationale scene har USA’s detailsalg – hvis man ekskluderer mad og drikke – haft samme stigning (de seneste tre måneder), som de ellers har set de seneste fem år. Og Storbritannien har set samme stigning (de seneste tre måneder), som de har set de seneste 10 år, skriver US Census i en rapport fra august.

Mange vil nok tænke, at én ting er den store stigning i e-handlen under nedlukningerne i store dele af verden, men spørgsmålet om, hvorvidt denne udvikling kan forventes at fortsætte selv efter butiksåbningerne, og dét at forbrugerne nu kan bevæge sig mere frit rent fysisk, står stadig ubesvaret.

Meget tyder dog på, at en stor del af udviklingen på nettet er kommet for at blive.

Det er naturligvis meget sektorbestemt, hvilke brancher der fortsat oplever en stabil stigning i salget over nettet, og hvilke der ikke gør.

Brancher som kulturliv og rejsebranchen lider stadig under nedlukningen i marts og april – og vil nok gøre det året ud.

Ifølge Nordeas nylige undersøgelse “Nordic Corona Barometer”, vil der gå længe endnu, før de to brancher er tilbage, hvor de startede inden coronakrisen.

Til gengæld er restaurationsbranchen ved at være tilbage til normal tilstand med en vækst, der er steget relativt hurtigt siden april.

Undersøgelsen har taget temperaturen på Danmark, Norge, Sverige og Finlands forbrug fra februar til juni og sammenlignet med sidste års forbrug. Overordnet peger undersøgelsen på, at alle landenes forbrug i år er højere end i 2019 – dog med undtagelse af Sverige.

Interessant er det også, at tallene for Sverige ikke er højere end de andre landes, når man ser på kulturlivet – og det på trods af, at kulturinstitutionerne aldrig var lukket ned i Sverige. Man kunne så sent som forleden læse i FDIHS nyhedsbrev, at omsætningen online stadig stiger i Danmark.

Ny shoppeadfærd holder ved – selv efter nedlukninger

Sektorer som elektronik og hårde hvidevarer er hos alle fire lande steget så meget, at forbruget i juni faktisk har ligget 20-30 procent højere end sidste år.

Vi var under corona-nedlukningen vidner til, at flere og flere onlineshops har tilbudt deres kunder hjemmelevering frem for levering til pakkeshop, og derudover også gratis levering. Det har uden tvivl været et afgørende parameter for stigningen i nethandlen i Danmark.

Hvis vi skal tage et kig ind i fremtiden, kunne man vel sagtens forestille sig, at denne nye og til dels tvungne shoppeadfærd under corona, har forplantet sig i os.

Forretningerne har tilpasset sig hurtigt til det nødvendige, som for dem under nedlukningen var 100 procent onlinehandel, og forbrugeren har taget det til sig.

Faktisk mener hver tredje dansker (35 procent) ifølge en undersøgelse fra GroupM af danskerne under Covid-19, at adgang til nem onlinehandel og levering er blandt de mest væsentlige kriterier for deres fremtidige valg af brands.

Så logistikken for din webshop har en betydning – og måske en større betydning end først antaget.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Capterra blandt 6.000 forbrugere fordelt ud over Frankrig, Tyskland, Storbritannien, Holland, Italien og Spanien, vil 59 procent af de europæiske forbrugere have ændrede indkøbsvaner på nettet permanent efter coronakrisen.

I Danmark ser vi allerede virksomheder, der forventeligt kommer ud af 2020 med et højere overskud end sidste år.

Ifølge Finans.dk forventer møbelkoncernen Fritz Hansen et salg i år, der trods corona vil være højere end sidste år, hvor det landede på intet mindre end 573 millioner kroner, og flere andre virksomheder følger trop.

Medicinalvirksomheden Abacus Medicine omsatte sidste år for godt og vel tre milliarder kroner, og de forventer en stigning mellem 15-25 procent i 2020.

Ligeså er det med virksomheder som transportkoncernen NTG og maling-producenten Flügger, der alle har løftet sløret for deres forventninger til de økonomiske resultater i 2020, som ligger på niveau med sidste år eller endda bedre – alt sammen qua ændret online adfærd.

Dine data har ændret sig – og dem skal du bruge

I et blik på dansk erhvervsliv hører det naturligvis historien til, at coronakrisen stadig gør ondt, og fortsat vil gøre det et godt stykke tid endnu – det danske BNP faldt med 6,9 procent i andet kvartal 2020, hvilket er et historisk fald.

Der bekræfter os i, at de, der satser på den rette e-handelsstrategi med alt, hvad der hører dertil, vil kunne opretholde en større og bedre omsætning, end dem der har tøvet eller stadig tøver.

Men ikke desto mindre er der en hel del brancher, der har oplevet markant fremgang også post nedlukningerne. Om vi kommer til at lide under en anden bølge af corona, må tiden vise, men én ting, som tiden allerede har vist, er, at forbrugerne for alvor har taget nethandlen til sig, og ligeså har fået øjnene op for letheden i at få leveret varer direkte til døren kvit og frit.

Mødet med produkt og kunde har ændret sig – og det gør de data også, som dit brand har opsamlet i Covid-nedlukningsperioden, hvor man som brand skal være klar på de mange “nye” og flere kunder, som man har fået ind i sin shop.

Alt tyder på, at de forbrugere, der ikke før var digitalt funderet i forhold til handel via nettet, nu er blevet det.

En analyse fra Wunderman & Thompson viser, at 50 procent af forbrugerne forventer at beholde deres onlineadfærd. Og hele 15 procent af deres online shoppingvaner har ændret sig for bestandigt.

Hvad kan vi bruge de tal til? Jo, vi kan bruge det som et pejlemærke for fremtiden – for det viser faktisk, hvordan fremtidens forbrugertrends kommer til at se ud.

Derfor er det vigtigt, at de data, du indsamler nu, og det, du har indsamlet under Covid-nedlukningen, er banebrydende data for det videre arbejde, man har som brand.

Konklusionen må derfor være, at e-commerce er vigtigt – ja faktisk essentielt for enhver virksomhed.

Det handler faktisk om liv eller død for en virksomhed, om de er digitalt funderet, og klar til at byde fremtidens forbruger velkommen.