Så skal jeg da ellers lige love for, at det vælter ud af alle huller med “Vi har savnet dig”, “Velkommen tilbage”, genåbningstilbud og vintervarer til stærkt nedsatte priser.

Det sidste er nok stærkt op ad bakke i modvind, gætter jeg på.

Kundegensynsglæden er uden tvivl annonceret af et oprigtigt hjerte hos butikker, cafeer, restauranter og andre x-tvangslukkede lokaliteter, som selvfølgelig har savnet både betalende gæster og den omsætning, der følger med.

Det skal være dem vel undt. Især de små selvstændige, som har måtte klare sig med den del af opsparinger, der ikke er gået til revisortimer for at nærlæse regnskaber og regne eventuelle støttemuligheder grundigt igennem.

Så fint nok med et par goddaw-igen-tilbud og godt med kulørte balloner i markedsføringen, både i konkret og i overført betydning. 

Jeg har også savnet jer

Jeg har sandelig også savnet dig, frk. fritidsjob-barista. Men det ville godt nok have været skønt, hvis dine kædeejere havde brugt nedlukningen til at få muligheden for MobilePay ombord.

Og erstattet de fedtede paprabatkort med en app. Så kunne I jo også begynde at skovle købs- og adfærdsdata ind om jeres kunder. 

Jeg har også savnet jer, forudsigeligt småsnobbede ekspedienter i den tøjbutik, der plejer at have et pænt udvalg af nyheder i mit yndlingsskjortemærke.

Men måske kunne nogen have brugt nedlukningspausen til at stramme op på SoMe-indsatsen. Følg-os-skilte i butikken er jo ikke meget værd, når både den ene og anden og tredje kanal er fyldt med hjernedøde tilbud. Ikke skyggen af content, der dyrker brandets dna. Ingen der svarer, når man skriver en PM.    

Og ja, jeg har bestemt også savnet den lille restaurant i brokvarteret, hvor de krydrer min Pad Thai perfekt.

Men jeg gider ærlig talt ikke hører på deres brok (om end accenten er og bliver charmerende) over 30-minutters reservationsreglen, fordi de ikke har et online bookingsystem!

For nu ved jeg tilfældigvis, at de er en del af mellemstort imperium af spisesteder. Så nogen dér kunne jo have brugt pausen til at få en nutidig reservationsplatform i gang. Det koster ikke en formue, faktisk kan det gøres ret billigt. Hvis man gider.   

Lange pauser er til at tænke sig om i

Det gælder vel for digitale markedsføringsindsatser og nye kanaler, som kan forbedre kundeoplevelsen, som for så meget andet: Korte pauser er til at slappe af i – lange pauser er til at tænke sig om i.

Så man kan genstarte bedre rustet, med bedre service og skarpere markedsføring end før.    

Man kan jo også benyttet muligheden for at grave et spadestik dybere, og bruge en krise til at styrke sin brandfortælling.

Som COOP, der blandet andet har brugt pausen til at spørge sine medlemmer, hvordan koncernen kunne støtte små lokale danske fødevareproducenter under og efter nedlukningen, og efterfølgende sat nogle af de bedste forslag i gang.

Det er der i hvert fald mere bund og bæredygtighed i end konkurrentens finurlige engangsknald af en britisk importeret kampagneide med budskabet “i dag handler du bedst ved at spise ude”. Men genbrug af en slags, det var det dog trods alt i den indsats også.