”Genial” og en "fremragende” kampagne. 

Den nye reklamekampagne for Opel, hvor den 31-årige fodboldspiller Nicklas Bendtner, der blandt andet har været hovedperson i en sag om spritkørsel, spiller en hovedrolle, får brancheprofiler til at løfte anerkendende på kasketten.

- Det er en fremragende kampagne, og jeg mener, at den kan gå hen og blive ikonisk. Den er godt skruet sammen, og så er den ikke moraliserende, ligesom den heller ikke gør nogen til grin, siger Kresten Schulz Jørgensen, der er stifter og CEO i Oxymoron.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hvorfor er den fremragende?

- Opel er en fornuftbaseret bil. Bendtner er et følelsesmenneske. Kampagnen balancerer altså på linjen mellem fornuft og følelse. Og derfor minder den os om noget, som er eksistentielt, når vi taler om menneskers og virksomheders identiteter. På den måde er det godt set at positionere Opel op mod Bendtner, siger Kresten Schulz Jørgensen, der fortsætter: 

- Når man benytter sig af co-branding, så kræver det, at personen, man differentierer sig fra, nyder en vis respekt og anseelse. Der er - groft sagt - ikke nogen, som ikke holder af Nicklas Bendtner. Hele Danmark har en ulykkelig kærlighedshistorie med ham og alle håber, at han rammer den lige i røven. Vi ved, at han er et følelsesmenneske. Og vi ved også godt, at Opel er en fornuftig bil. Derfor er matchet godt for begge brands.

Men er det ikke farligt at sætte en spritdømt sammen med et bilmærke?

- Danmark er ikke et farisæisk land. Danmark er et land af Klods-Hanser, og vi elsker ikke det polerede eller fejlfrie. At han har en spritdom bag sig, er i denne sammenhæng lige meget, for Nicklas Bendtner er en klassisk Klods-Hans. Og derfor elsker vi ham, siger Kresten Schulz Jørgensen.

Tiltaler både venner og fjender

Kreativ direktør i reklamebureauet Fat Pigeon, Niels Peder Ravn, der står bag QuickPots kampagner, hvor den tidligere fodboldspiller Stig Tøfting spiller en hovedrolle, mener, at den nye Opel-kampagne minder om netop disse kampagner: 

- Man tager udgangspunkt i fodboldstjernens offentlige image, og bruger det aktivt som joken i filmen. Det er genialt, fordi det ikke kræver nogen forklaringer. Karakteren er iscenesat fra første frame, siger han og fortsætter:

- Det er også genialt for Bendtners image, fordi han med sin medvirken offentligt indrømmer, at han har været et fjols. Det vil både venner og fjender falde for. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Niels Peder Ravn peger på, at fjenderne - dem, som ikke kan lide ham - synes ”det er sjovt, at han bliver sat udenfor døren af Opel-sælgeren,” mens hans venner - Bendtners fans - synes ”det er herre fedt, at Lord Bendtner er stor nok til at gøre sig selv lidt til grin.”

- Hvis man skal komme efter noget på denne film, er det, at production value og instruktion er virkelig sløj. Og det er synd, for der ville virkelig være basis for et reklame-hit. Men min helhedsvurdering er, at denne kampagne hører under kategorien “genial”, siger Niels Peder Ravn.

Reklamefilmen med Bendtner havde tirsdag morgen - 21 timer efter publicering på Facebook - fået 60.200 views, 837 likes, 824 kommentarer og 366 delinger.

Se reklamen herunder...

.