I sidste uge ændrede Carlsberg for en stund brandets ikoniske grønne farve til rød, da øllen Red Barley blev lanceret. Det skete for at fejre bryggeriets sponsorsamarbejde med den engelske traditionsklub Liverpool, der med 26 år på bagen er det længstvarende i Premier League.

Målet var også at aktivere Liverpool-fans verden over, og det er i vid udstrækning lykkes, fortæller kreativ direktør Kristoffer Gandsager fra Crispin Porter Bogusky Copenhagen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Bureauet står bag Red Barley-indsatsen i samarbejde med Carlsberg og Carlsberg Laboratoriet.

- Der er blevet taget godt i mod ”Carlsberg goes All Red”, fortæller han og henviser til, at den tilknyttede kampagnefilm i skrivende stund bl.a. er blevet set en halv million gange på fodboldklubbens Facebook-side, har modtaget over 1.200 kommentarer og 3.600 delinger.

Dertil kommer masser af medieomtale i såvel ind- som udland af den røde øl, der har fået sin farve som en hyldest af den legendariske Liverpool FC-manager Bill Shankly.

Han var manden, der skiftede holdets hvide shorts og sokker ud med røde. Derefter fulgte den mest succesrige periode i klubbens historie, og Liverpool har siden altid spillet i rødt.

- Det har været fantastisk at kunne udvikle på både produkt og kommunikation samtidig og få lov at lege med noget så ikonisk som Carlsbergs farve, fortæller Kristoffer Gandsager, der kalder den røde øl og kampagnen omkring den for en storydoing-indsats, der bygger på en strategi om, at et brand, i dette tilfælde Carlsberg, skaber historier ud fra, hvad en virksomhed gør, fremfor hvad de fortæller.

- Succeskriteriet har i dette tilfælde været at engagere Liverpool-fans og gøre dem begejstrede. Det var nøgle-KPI’et, siger Kristoffer Gandsager

Hos Carlsberg har Louise Bach, Global Sponsorship Manager, ledet projektet, og hun er godt tilfreds med resultatet:

- Vi har igennem hele projektet fokuseret på at være meget tro mod begge brands. Det føler vi, at det positive engagement fra Liverpool FC og klubbens fans er et bevis på, siger hun.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Ekspert: En god idé

Sponsor- og brandaktiverings-ekspert Keld Strudahl, der har en fortid som marketingdirektør i Carlsberg, og i dag driver firmaet BrandActivators, mener, at Carlsberg og Crispin Porter Bogusky Copenhagen har ramt noget nær plet med indsatsen.

- Det er enhver marketers våde drøm at få lov at gå hele vejen. Og det har de jo gjort her ved at skabe et konkret produkt, der hænger sammen med både Liverpools og Carlsbergs brand-fortællinger, siger han.

Han var i sin tid som marketingdirektør i Carlsberg selv dybt involveret i sponsor-samarbejdet med Liverpool, og han ved fra dengang, at aktiveringen var den vanskelige del af opgaven.

- Det handler om at skabe indhold, der kan engagere klubben, fans og andre interessenter. Det synes jeg lykkes ret godt her, siger han.

Han påpeger, at han glæder sig til at se, hvordan Carlsberg benytter sig af Red Barley-øllen i branding-arbejdet fremadrettet.

- Jeg synes, det er lidt uklart, hvordan og hvor meget øllen skal distribueres. Kan f.eks. Liverpool-fans i Danmark eller andre steder i verden få fingre i den? Det er den eneste ubekendte indtil videre, siger han.

Den omtalte øl blev lanceret på Liverpools hjemmebane, Anfield, i fredags til en kamp mod Huddersfield. Kristoffer Gandsager oplyser, at Red Barley også kan vindes i konkurrencer, og at øllen vil blive brugt ved events og arrangementer fremadrettet.

Dertil kommer, at den vil blive sendt til 200 Liverpool-fans i en særlig boks med en hilsen fra klubbens træner, Jürgen Klopp, der automatisk afspilles, når boksen åbnes.

Du kan se den omtalte kampagnefilm, der er produceret af The Base, her: 

Carlsberg Goes All Red from Crispin Porter Bogusky CPH on Vimeo.