Dansk Reklame Film uddelte onsdag 5. februar prisen Årets Biografreklame 2019, og den gik til Fagbevægelsens Hovedorganisation for filmen ”Education is full-standy free!”.

- Det er vi stolte af, lød det fra Lizette Risgaard, formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation, da hun modtog prisen.

- Stor ros til vores bureauer for indsatsen, og ikke mindst til Helge Toksvig Bjerre, der siden er rykket videre til nye opgaver, fortsatte hun.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Helge Toksvig Bjerre stod bag reklamefilmen i regi af bureauet Kampagnekontoret, som blev sat på standby, da han rykkede ind som særlig rådgiver for boligminister Kaare Dybvab (S) i august 2019.

Derudover var også Mercantila involveret i arbejdet med reklamefilmen på mediesiden, mens Octopuss producerede.

Fem udvalgte reklamefilm

Årets kåring, der er den femte i rækken, fandt sted i CinemaxX-biograferne på Fisketorvet i København, hvor medlemmer af Dansk Reklame Films kundeklub, Cinematastic Commercial Club, var samlet for at se, hvilken af de fem nominerede reklamefilm, der løb med prisen.

De fem nominerede var udvalgt ud fra de reklamefilm-tests, som Dansk Reklame Film kører hen over året.

I det forgangne år har 43 nationale reklamefilm været testet, og ud fra testresultaterne har Dansk Reklame Film fundet frem til dem, der scorerede højst på erindring og liking blandt biografgængerne i 2019.

Den endelige vinder blev fundet ved en afstemning, der i år har været åben for alle på Dansk Reklame Films Facebook- og LinkedIn-side, fortæller Carsten Ellemo, CEO for Dansk Reklame Film.

- Knap 500 stemte i år, hvilket vi er rigtig godt tilfredse med, da det er en klar forøgelse i forhold til tidligere år, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Prisen udbygges

Dansk Reklame Film har et stort ønske om at udvide og udbygge prisen næste år. Den skal eksempelvis fremover også omfatte biografreklamefilm, der kun kører i enkelte dele af landet.

- Man har i enkelte tilfælde kunne trække lidt på smilebåndet over lokale reklamefilm, men kvalitetsniveauet stiger og stiger. Han fortsætter: 

- I 2019 så vi eksempelvis en ekstremt velproduceret reklamefilm for Metroens Cityring i København, der tilmed var virkelig humoristisk og dermed også likeable og nem at huske, siger Carsten Ellemo.

Han er også sikker på, at fremtiden tegner ganske lys for biografreklamer.

- Markedet voksede for andet år i træk i 2019 og med de filmtitler, biograferne har på programmet i 2020, så kan det blive til vækst på antal solgte billetter for tredje år i træk. En stor bedrift af de danske biografer i en tid, hvor streaming også fylder rigtigt meget, siger han.

Fagbevægelsens Hovedorganisation var nomineret til årets pris sammen med reklamefilm fra Neutral, 25syv, Lotto og Rådet for Sikker Trafik.

Sidstnævnte løb med prisen i 2018 og i 2015, ligesom Carlsberg tidligere har vundet prisen to gange.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Du kan se vinderfilmen – og de øvrige fire nominerede – herunder:

Education is full-standy free!

Annoncør: Fagbevægelsens Hovedorganisation

Bureau(er): Kampagnekontoret, Mercantila og Octopuss

Lotto millionær nr. 3.237

Annoncør: Danske Lotteri Spil

Reklamebureau: Robert/Boisen & Like-minded

Thomas Skov og Neutral går sammen i kampen mod parfumeallergi

Annoncør: Neutral Danmark

Bureau: Kunde & Co

Læg mobilen – så er du lægger – Kør bil, når du kører bil

Annoncør: Rådet for Sikker Trafik

Reklamebureau: Bates VMLY&R

Kaiserwetter

Annoncør: 25syv

Reklamebureau: Wibroe, Duckert & Partners