Dansk Reklame Film uddelte onsdag eftermiddag prisen Årets Bedste Biografreklame 2018, der i år blev uddelt for fjerde gang.

Som tidligere omtalt var fem film med i finalefeltet ved prisen, som Rådet for Sikker Trafiks reklamefilm ”Balletten” og Carlsbergs ”If Carlsberg did haircuts”-film tidligere har vundet.

Carlsberg gentog kunststykket i fjor med reklamefilmen ”The Danish Way”, og i år var det så Rådet for Sikker Trafik, der – med kampagnefilmen ”Brug 2 sekunder mere” – løb med sin anden sejr.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Filmen er ret rå. Overrasker det dig, at den er blevet taget så godt i mod?

- Vi oplever faktisk ofte, at målgruppen efterspørger konsekvens i vores kampagner. Der er nogle, der har brug for at se hvor galt det kan gå, før de får øjnene op for alvoren. Så derfor overrasker det mig ikke, at den her film appellerer til folk, siger Karina Petersen, underdirektør i Rådet for Sikker Trafik.

- Vi vælger så ofte at skrue lidt ned for dramatikken eller fremstille den mere subtilt, for vi ved også, at hvis balancen tipper, og det bliver for voldsomt, så vil målgruppen ikke kunne identificere sig med budskabet og så har det ingen effekt.

- Derfor tester vi både vores koncept og film, inden den lanceres. For at være sikker på at budskab, dramatik og relevans balancerer, fortsætter hun.

Har filmen performeret markant bedre i biografen end på andre medier?

- Nej, filmen har faktisk evalueret flot på samtlige kanaler. Filmens liking ligger på 88 pct., og 85 pct. af målgruppen synes, filmen er relevant for dem selv, hvilket er meget højt.

- Derudover evaluerer den også rigtig flot på intenderet adfærd, hvor cyklisterne har fået et større fokus på at orientere sig, siger Karina Petersen.

Hvad kan I bruge prisen som Årets Bedste Biografreklame til?

- Vi ser den først og fremmest som et skulderklap fra dem, vi laver kampagner til. Og det er dejligt, for vi gør os virkelig umage for at lave relevante og interessante kampagner, der motiverer og har effekt, slutter Karina Petersen.

LÆS OGSÅ: HER ER ÅRETS FEM BEDSTE BIOGRAF-REKLAMER

35 nye kunder til Dansk Reklame Film

Hos Dansk Reklame Film lyder meldingen, at pilen peger opad på det danske marked for biografreklamer. I 2018 blev der solgt mere end 13 millioner billetter i biograferne, hvilket er en klar fremgang i forhold til sidste år.

Dette er også smittet af hos virksomheden, der i 2018 kunne byde mere end 35 nye annoncører velkommen i biografen, og alt tyder ifølge Dansk Reklame Film på, at 2019 også bliver et stort år for de danske biografer.

Det skyldes ikke mindst, at titler som ”Frost 2”, fortsættelsen af den nymoderne Disney-klassiker, en helt ny produktion af ”Løvernes Konge” samt det sidste og afsluttende kapitel om Marvel-superheltene i ”Avengers: Endgame” forventes at trække mange danskere i biograferne i løbet af året.