Det er svært at få armene ned i TV 2 Marketing i disse dage. Årsagen er naturligvis den modtagelse, som den danskerne har givet den seneste "Alt det vi deler"-kampagne. 

TV 2 oplyser mandag, at selv om kampagne-filmen først fredag aften i forbindelse med X Factor blev vist på TV 2, så er den nu set mere to millioner gange på Facebook. Derudover har den - helt organisk - trukket 80.000 reaktioner, kommentarer og delinger. 

Bag den nye film står TV 2 Marketing, hvor Creative Director, Chaga Signe Bruun, siger: 

- Det har været helt igennem overvældende de første dage. Tallene er naturligvis imponerende. Men det gør især indtryk at læse igennem kommentarsporene, hvor filmen er lagt ud. Fællesskab er stadig et tema, der kan engagere danskerne. Det er rørende at læse alle de følelsesladede tilkendegivelser. Og betryggende for os som et medie, der er drevet af ambitionen om at være et holdepunkt, der binder danskerne sammen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Spørger man folk, der ikke er TV 2-ansatte, så er der rosende ord i luften. Benjamin Rud Elberth, der er ekspert i sociale medier, mener, at årsagen til succesen er såre simpel:

- De er bare altid gode til at finde en fortælling, der rører noget i os. Der er ikke så meget mere i det, siger han.

Den aktuelle kampagne er den anden, som er født under "Alt det vi deler"-overskriften. Den første kampagne fra 2017 fik også stor opmærksomhed både i Danmark og udlandet. 

- At skulle lave efterfølgeren til en af Danmarks smukkeste og mest succesfulde reklamefilm er både spændende og udfordrende. Det var vores håb at kreere et stykke engagerende kommunikation, der igen ville ramme danskerne direkte i hjertekulen. Det var vigtigt for os, at folk fornemmede slægtskabet med den første film, og at TV 2 stod som en stærk afsender. Men kampagnen skulle også kreativt byde på noget nyt, siger Chaga Signe Bruun. 

Udviklet internt

Hun oplyser, at ideen til filmen er skabt og udviklet internt i TV 2 Marketing. De første tanker blev allerede sået for et lille år siden, hvorefter der har været arbejdet intenst med mange kreative kræfter i forskellige rul, for at finde ind til det præcise greb. 

Kampagnen befinder sig i krydsfeltet af reklame, journalistik og indhold. Derfor var det også en gave at udvikle ideen side om side med resten af TV 2, hvor alle de fagligheder er tilgængelige, forklarer Chaga Signe Bruun. 

- I Danmark skal du ikke tale længe med en tilfældig fremmed, før I finder et eller andet, der forbinder jer. Men vi er blevet gode til at passe os selv, så for det meste opdager vi ikke, hvad vi har tilfælles med sidemanden i bussen. Den iagttagelse blev helt central for ideudviklingen, siger hun. 

I kampagnen går TV 2 tættere på de fællesskaber, vi kan have med andre mennesker.

I filmen sættes to umiddelbart fremmede over for hinanden, hvorefter det afsløres for dem, at de har noget særligt til fælles. Deres reaktioner viser, at det at spejle sig i hinandens liv og erfaring rummer en stor positiv kraft.

Filmen handler således om, at de fælles historier kan findes på mange niveauer: I et hus, hvor man begge har boet, i en social relation opstået gennem et computerspil - eller i de helt store livsforandrende skred som for eksempel at redde et andet menneskes liv eller at være på flugt.

- Vi har haft en tro på projektet lige fra start. Men vi vidste også, at det ikke kunne lade sig gøre ud fra en klassisk måde at lave reklamefilm på. Grebet ind i filmen er skabt gennem en ambitiøs researchproces, hvor vi har gravet rundt om de mere end 30 medvirkende.

- Vi lærte dem at kende og fandt ægte historier og en relation til dem hver især, et andet menneske, som de ikke vidste, de skulle møde i filmen. Det var på alle måder rørende og en stor oplevelse også for os andre, der stod på den anden side af kameraerne, siger Chaga Signe Bruun.

Hun tilføjer:  

- Jeg var ikke et sekund i tvivl om, at projektet nok skulle lykkes, men jeg vidste også, at sådan en opgave tager tid. Hver en detalje er blevet vendt og drejet, og vi har været så heldige, at der har været tid til at træffe de rigtige valg. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Bag optagelserne ligger måneders detaljeret planlægning. Manuskriptet har været på plads i månedsvis, men skulle ændres løbende, når ønskede forbindelser enten bortfaldt eller nye, smukke relationer dukkede op. 

Filmen er instrueret af Christian Holten Bonke og produceret af New Land i samarbejde med TV 2's eget produktionsteam. Ingen af de medvirkende er skuespillere, og alle deres reaktioner i venteværelset og i salen er ægte, oplyser TV 2.

Se filmen herunder:

 

Credits:

CMO: Jacob Weinreich / TV 2

Head of Branding: Vicky Wassmann Dahi / TV 2

Senior Brand Manager: Kasper Adsbøll / TV 2

Creative Director: Chaga Signe Bruun / TV 2

Kreativ konceptudvikler: Kristian Vestergaard / TV 2

Kreativ konceptudvikler: Thomas Torp / TB

Kreativ: Sophie Leegaard / TV 2

Kreativ: Sebastian Zamorski / TV 2

Kreativ: Jakob Bo Veibel / TV 2

Kreativ: Mark Lauritzen / TV 2

Head of Production: Helle Jensen / TV 2

Produktionsleder: Leonore Skousen / TV 2

Projektleder: Julie Møller Lindblad / TV 2

Instruktør: Christian Holten Bonke

Producer: Nadja Kristensen / New Land

DOP: Kasper Wind

Klipper: Nicolaj Monberg

Lyddesign: Kevin Koch

Komponist: Kristian Eidnes Andersen

Research: Rikke Buxbom / TV 2

Research: Søren Rasmussen / TV 2

Research: Freja Mailund Westh / TV 2

Research: Amalie Rud Seerup / TV 2

SoMe Lead: Lars Aaes / TV 2

SoMe Lead: Samantha Foltmar / TV 2

SoMe manager: Louise Dohn / TV 2

Kreativ: Jacob Nordentoft / TV 2

Kreativ: Thomas Helt / TV 2

Junior Kreativ: Nynne Frost Andersen / TV 2

Digital projektleder: Christian Erik Andersen / TV 2

Still-fotograf: Atli Thor Alfredsson