Da Super Bowl LIII blev sparket i gang den 3. februar på Mercedes-Benz Stadium i Atlanta, sad millioner af seere verden over traditionen tro klistret til diverse skærme for at følge med.

Ikke blot i kampen, men også for at se de altid dyre og velproducerede Super Bowl-reklamer fra en perlerække af verdens største brands og bureauer.

I år var et ungt dansk bureau, Mano, dybt involveret i arbejdet med en af disse, nemlig Procter & Gamble-brandet Olay's første Super Bowl-reklame nogensinde: ”Killer Skin”.

Mano var et af seks bureauer involveret i kampagnen, og danskerne bistod med indsigts-understøttelse og orkestrering af kampagnen, der ud over selve filmen rummede en omfattende digital indsats samlet under hashtagget #KillerSkin.  

- Vi kortlagde bl.a. Super Bowls samtaleøkosystem og konkurrencesituation for at opridse mulighederne for Olay og hjælpe dem med at udnytte dem via aktivering og planlægning, siger Jakob Stigler, der sidste år stiftede Mano sammen med Thor Otar.

Reklamefilmen er vigtig, men…

Han understreger, at selvom en god reklamefilm er selve forudsætningen for at lykkes til Super Bowl, så kan der gå meget godt kreativt arbejde ”til spilde”, hvis reklamefilmen ikke bakkes op af – og er tænkt ind i – en massiv kreativ aktivering online fra begyndelsen.

- Super Bowl er ikke en tv-disciplin, men en aktiverings-disciplin i dag, mener Jakob Stigler, der ikke er blevet mindre fascineret af Super Bowls status som et af årets absolutte reklame-højdepunkter efter at have været i kommandorummet på en af kampagnerne i år.

- Vi forstår bedre end nogensinde den intensitet, der gennemsyrer de sidste måneder op til kampen. Altså hvordan succes planlægges, og hvor meget det kræver at modstå det pres, der lægges på brand-team og de partnere, der kæmper med at blive klar til det store øjeblik, siger Jakob Stigler.

Digital mester i Super Bowl-reklamer

Har kampagnen så levet op til forventningerne?

- Det korte svar er ja, siger Jakob Stigler og henviser bl.a. til USA Todays AdMeter, hvor Olay-reklamen blev placeret som nummer 30 ud af 58.

- Det er et flot resultat set i lyset af, at kampagnen var målrettet kvinder og således reelt set kun appellerede til 46 pct. af seerne, mener Jakob Stigler.

Derudover er han stolt af Olays topplacering i det ”digitale mesterskab for Super Bowl-reklamer”, som bureauet Merkle i år stod bag for sjette gang.

- Olay fremhæves af Merkle som et af fem brands, der klarede sig allerbedst digitalt, når det kommer til at skabe social impact og holde engagement igennem hele eventet. Dertil kommer, at Marc Pritchard, Procter & Gambles CMO, i Adgage har udtrykt sin tilfredshed med indsatsen og refereret til en fordobling i salget af ansigtsmasker i perioden. Det tager vi naturligvis med, mens vi venter på brandmålingerne, siger Jakob Stigler.  

Hvad er den vigtigste læring I tager med jer videre?

- Super Bowl har haft stor betydning for Mano, fordi vi har haft muligheden for at trimme vores orkestreringskoncept i forhold til projekter med hyperkonkurrence. Ambitionen er endnu en gang at være med på sidelinjen ved næste års Super Bowl, slutter Jakob Stigler.

Se den omtalte Super Bowl-reklame fra Olay her: