En EU-politiker og en valgforsker er skeptiske over for, om den nye EU-kampagne, som danske & Co. spiller en nøglerolle i udførelsen af, har en effekt. 

Valgforsker Frederik Georg Hjorth, der bl.a. forsker i vælgeradfærd på Københavns Universitet, peger på to forhold, som er relevante i vurderingen af kampagnen: 

- Det ene er, at det online medieforbrug er drevet af selektiv eksponering. Folk vælger medieindhold efter præferencer. Denne video vil forventeligt især blive set af folk, som synes at valget er vigtigt – og som i forvejen ville stemme, siger han og fortsætter: 

- Den andet er, at mobilisering er virkelig svært. Mine kolleger har lavet eksperimenter, hvor man har sendt links til YouTube-videoer direkte ud til danske borgere. Det har næsten ingen effekt haft. Når vi taler mobiliseringskampagner, er der generelt lidt bedre effekt i USA, men vi ved ikke meget om årsagen. I en europæisk kontekst er det også svært at finde effektive eksempler. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Frederik Georg Hjorth oplyser, at ”forskningen peger på, at valgdeltagelse er et socialt fænomen,” hvilket også betyder, at det kan være svært at ændre adfærden via en kampagne. Hvis man er sammen med andre, der stemmer, så stemmer man også selv, forklarer han.

- Jeg er ikke modstander af den her type kampagner, men når jeg ser på evidensen af mobiliseringskampagner, så peger det på en effekt, der er næsten nul, siger Frederik Georg Hjorth.

Hos Dansk Folkeparti er Anders Vistisen, der er gruppeformand for partiets medlemmer af Europa-Parlamentet, også skeptisk.

- Det er positivt, at den er politisk neutral og ikke er et stykke politisk EU-propaganda. Men jeg er skeptisk over for, om det virker, siger han. 

Men det er vel fair nok at begå folkeoplysning op til et valg?

- Ja. Men man skal tænke over, om resultaterne står mål med de kræfter, der bliver brugt på det. Det skal have en effekt. Der bliver i forvejen brugt mange EU-midler på oplysning og at fortælle folk, at der er en valghandling, er nok ikke det, der får folk til at stemme, siger Anders Vistisen. 

Han tilføjer:

- Den har et kunstpræg. Sådan lidt new nordic noir. Filmen spiller mere på følelser og ikke så meget på, hvilke beslutninger, der bliver taget osv. i EU. 

Der afholdes valg til Europa-Parlamentet fra 23. til 26. maj. I Danmark afholdes valget 26. maj. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Se kampagne-filmen herunder...