Klumme: Det bliver spændende at følge den kommende tid. Hvem overtager hvad fra Fætter BR & Top Toy – og hvorfor?

Nu har onlinebutikkerne med butiksambitioner muligheden for at udvide deres værdikæde. Men er de klar til også at drive fysiske butikker, og hvorfor skal de investere i butikker?

Jeg tror fuldt og fast på, at den fysiske butik, som en del af salgskanalerne, har en stor fremtid. Lige nu benyttes butikkerne på mange måder, på godt og ondt, men stod jeg over for muligheden for at tilføje fysiske butikker til mine salgskanaler, så ville jeg ikke betænke mig et sekund.

Det kræver dog en strategi, som gøres agil i forhold til markedets udvikling. Hvilken value proposition vil en fysisk butik tilføre? Er det tættere kundekontakt, faglig sparring, hurtig levering, fremskudt lager, oplevelsesunivers, en kombination etc.

Skal en butik opleves, som den har set ud de sidste 10 år, eller er det på tide at tænke nyt?

Skal en butik have fysiske udstillinger for at kunne inspirere - eller hvad med at indrette en butik, hvor oplevelsen sker via Augmented Reality?

Et stort rum hvor top ”500”-varer står klar til levering, og hvor AR er din inspirationskilde, information og købsfunktion. 

Din smartphone fører dig hele vejen gennem købet - hurra ingen kø og ingen kasse. Kunden får varen med her og nu. 

Jeg glæder mig til at opleve alle de nye salgskanaler, som må komme i det nye år, og jeg håber nogen tør udfordre den eksisterende forretningsmodel for butiksdrift. Der er i hvert fald højt til loftet... 

Godt Nytår!