Klumme: Der er journalister, der bruger uger på at skrive dybdeborende artikler. Der er tv-tilrettelæggere, der bruger millioner på at producere programmer. Og så er der de såkaldte influenter på YouTube og diverse blogs, der kan nå ud til det halve kongerige, for en slik.

Det afføder jævnligt debat, senest var Politiken og reklamebureauet Advice på banen. 

Det blev til en af den slags diskussioner, hvor begge sider talte forbi hinanden, og alligevel lykkedes med at tage fejl på hver sin banehalvdel.

Hos Politiken (og hos de fleste andre gamle medier) har man opdyrket en længsel efter en tabt guldalder, hvor alt var perfekt. Dengang flød oplysningen frit, fakta var på plads og kritiske øjne gik enhver sag efter i sømmene. 

Problemet med den fortælling er, at den kun findes som en bagudvendt fantasi.  

De gamle medier har, som de gør i dag, altid fulgt deres ideologiske position. De fremskriver og fejrer de spørgsmål og svar om problemer i samfundet, som de mener er vigtige, imens de emner og områder som ikke passer ind, ignoreres.

Det er givetvis rigtigt, at der er blevet brugt ganske meget energi på research, fakta-check og generel journalistisk redelighed, men uanset hvad, kan man være sikker på, at vinklen følger den slagne ideologiske vej. Hvis JP og Politiken hver udgiver ti artikler om klima, feminisme, indvandring og veganere, hvem vil så være i tvivl om hvilken retning vinklerne peger i?

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hos Advice lyder det derimod som om, man forestiller sig, at influenterne har fundet en magisk kilde som kun de har adgang til, hvor det flyder med unge menneskers uforbeholdne opmærksomhed. Problemet med den fortælling er, at influenterne ikke lykkes, fordi de kender til en ny form for magi. Tværtimod. De og de gamle medier har drukket af præcis den samme eliksir. De fire vigtigste komponenter er følgende:

At kunne fortælle en historie.

At kunne være nærværende.

At kunne distribuere.

At kunne tjene penge.

I forhold til historiefortælling er kravene de samme. Narrativet styrkes gevaldigt med overraskende pointer, dybe indsigter, en stærk præmis og en nogenlunde gennemtænkt dramaturgi. Det kan måske virke uretfærdigt, at YouTube’ere har helt andre muligheder for at prøve sig frem end man har på DR og TV2, hvor sendefladen er begrænset af 24 timer.

Men omvendt får man utroligt meget opmærksomhed forærende alene, fordi man er DR og TV2. Hvorimod hovedparten af alle YouTube’ere slet ikke har nogen seere. 

At være nærværende afhænger i høj grad af, om man er kendt. Elendige film med et celebrity face sælger 1000 gange så godt som fantastiske film uden et kendt ansigt. Allerede Jean Jacques Rousseau beskrev, hvordan det spektakulære kan have enorm magt i forhold til at forme og forandre menneskers moral. Om det foregår på teatret eller på en skærm, logikken er den samme.  

Hele idéen bag de gamle mediers distribution er en form for kuratering, der samler indhold, som enten er særligt opbyggeligt, dannende, vigtigt eller underholdende. På det punkt er der stadig forskel, YouTube’erne udgiver stadig alene, men kurateringen vil formentligt også ske for de mest succesfulde influenter inden længe.

De vil slå sig sammen, udnytte hinandens følgere og i løbet af kort tid, blive til præcis det samme som Politiken, bortset fra en naturlig opdatering af distributionsmodellen.

I forhold til forretningsmodellen, er der stort set heller ingen forskel på de nye og på de gamle medier. Ingen af dem tjener andet end håndører på deres indhold, men er økonomisk afhængige af alt det udenom. Mascha Vang tjener på skønhedsprodukter. Rasmus Brohave tjener på reklamer. Og Politiken tjener lidt på… ja… Plus-produkter og præcis de samme annoncører som alle de andre.

Og nu vil nogen måske indvende, at det fagligt set er noget lort det, som de kendte influenter laver. Det må være en smagssag. Man er professionel, når man får penge for det, man laver. Nogen har måtte tage en uddannelse for at komme dertil. Andre laver bare noget, som nogen er villige til at betale for.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.