Højesteret har i dag underkendt 40 års praksis for brug af regi-genstande i reklamefotos, lyder det fra den danske dagligvarekæmpe Coop i en pressemeddelelse.

Den er udsendt i kølvandet på afgørelsen i en sag anlagt af designeren og keramikeren Kasper Würtz mod Coop.

Højesteret fulgte Sø- og Handelsrettens linje i sagen og fastslog, at Coop ikke må bruge Kasper Würtz' skåle eller tallerkener uden at betale for det, medmindre de kun i meget begrænset omfang er synlige i reklamen.  

For den brug, der overskred denne grænse, stadfæstede Højesteret, at Coop skal betale 200.000 kroner til Kasper Würtz, der i øvrigt havde krævet 1,75 mio. kroner.

Coop: Et brud på sædvane

Coop ankede Sø- og Handelsrettens dom, fordi selskabet mente, at de havde fulgt en mere end 40-årig fast branchesædvane for reklamefotos ved at bruge genstande, der ikke er velkendte hos forbrugerne.

I forbindelse med sagen fik Coop foretaget en undersøgelse, der kortlagde, at ingen forbrugere genkendte Würtz’ skål eller tallerken.

- Med dommen tilsidesætter Højesteret det, der har været praksis for alle gennem de seneste 40 år. Det har hidtil været sådan, at man ikke har anvendt velkendte designs – som eksempelvis porcelæn fra Royal Copenhagen eller Kay Bojesen bestik – i markedsføringen af madvarer, da det kunne være en krænkelse af ophavsrettighederne, lyder det fra Per Sjøqvist, senioradvokat i Coop, i pressemeddelelsen.

- Men dommen går skridtet videre og siger, at man også krænker, hvis designet ikke er velkendt, men synligt i reklamen. Dommen indebærer, at både vi og alle andre, der bruger genstande som regi i reklameøjemed, fremover i praksis kun kan anvende masseproducerede genstande, der ikke er beskyttet af lovgivningen, medmindre designeren siger OK til det, fortsætter han.

Coop vurderer, at konsekvensen af dommen bliver, at alle annoncører, reklamebureauer, reklamefotografer etc. nu fundamentalt skal ændre den måde, de anvender regi-genstande på, da der findes ikke noget register over, hvilke varer, der må anvendes, og hvilke, der ikke må.