Kan du huske de gode gamle dage, hvor alle havde en blog?

Først så vi op til bloggerne. Pludselig var alle bloggere. I dag er det podcasten, der er kommet på alles læber, mens blog-hypen har fundet et normalt leje. 

Faktisk viser Google Trends, at der siden juli 2019 konsekvent har været flere søgninger på podcasting end blogging. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Men hvad gør podcasten så populær?

Ligesom bloggen er podcasten ganske værdifuld som owned media. 

Gennem en podcast kan virksomheder formidle deres budskaber i et format, hvor der er plads til fordybelse. Det skyldes blandt andet, at vi kan lytte on demand, imens vi laver andet, så som at gå med barnevognen gøre rent eller cykle på arbejde. 

Dertil er der en lang række fordele for virksomheder, som distribution gennem sociale medier, nyhedsbreve og SEO, hvis du laver shownotes. 

Hypen handler om penge 

Der kommer flere og flere podcasts til i Danmark. I 2019 er der omkring 2.500 på Apple Podcast ifølge podcaststats.dk. 

Samtidig kommer der også flere lyttere til. Ifølge DR Medieforskning lyttede 18 procent af danskerne ugentligt i 2018 mod 15 procent i 2017. 

De etablerede medier ser (langsomt) mulighederne for at udnytte mediet kommercielt, og iværksættere kaster sig over det nye medie (for eksempel Podimo i Danmark). 

Apple har i mange år siddet tungt på markedet, men nu angriber Spotify, Google og TuneIn også. Så lige pludselig er der penge i mediet. Alle håber på en bid af kagen. Spørgsmålet er bare, om lytterne vil betale. 

Skal din virksomhed podcaste? 

De fleste virksomheder skal ikke tjene penge på deres podcast som en del af marketingmixet. Derfor har virksomheder en fordel i forhold til podcastere med sponsorer og brugerbetaling. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

I min rådgivning om podcasting ser jeg ofte ildsjæle være primus motor i podcast-projekter. Entusiasmen og autenticiteten skinner igennem af samme grund. 

Men der går hurtigt snak i den om mikrofoner, mixere, RSS-feeds, interviewteknikker, udgivelsesfrekvens, distributionskanaler, måling af downloads med videre. 

Det er vigtige elementer i podcasting-arbejdet, men de svarer i højere grad på, om virksomheder kan podcaste, snarere end om de skal podcaste. 

Min podcast BingeCast, hvor vi taler om Game of Thrones, kan nøjes med de praktiske spørgsmål. 

Det er en hobby. 

Derimod kræver min podcast Help Marketing større strategiske tanker, da den understøtter min forretning og positionerer mig. 

Stil dig selv spørgsmål som disse:

  • Hvem er målgruppen?
  • Lytter målgruppen allerede til podcasts?
  • Hvad skal vi opnå med podcasten? Salg, positionering, retention, reach, faglig formidling med videre? 
  • Hvordan kan podcasten indgå i resten af kommunikations- og marketingmixet? 

 

Derefter kan I også nemmere svare på de praktiske aspekter med jeres kommende podcast. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Måske fandt I ud af, I ikke skulle podcaste. I stedet kan I bruge budgettet på at sponsorere andre podcasts. 

Det er helt OK ikke at podcaste, men kun hvis du aktivt har fravalgt mediet. 

Tag mediet alvorligt. Der er gode grunde til, vi ikke hører fra dem, der ikke tog sociale medier alvorligt i sin tid.