- Lad mig slå fast med syvtommersøm, at vi selvfølgelig skal beskytte vores børn mod at blive misbrugt i markedsføringsøjemed, og annoncørerne selvfølgelig skal overholde gældende lovgivning.

Det siger Dansk Annoncørforenings adm. direktør, Holger Wilcks, efter TV 2 har afsløret, at mindst 16 virksomheder har brugt børn i markedsføringen, men uden at indhente samtykke fra børnenes forældre.

- Men jeg hæfter mig ved, at Forbrugerombudsmanden ikke har modtaget en eneste klage på det her område, fortsætter Holger Wilcks.

Han peger på "uvidenhed" som årsagen til problemets rod. 

- Når jeg ser på de sager, som TV 2 har gravet frem, skyldes de ikke ond vilje fra de pågældende virksomheder, men uvidenhed om reglerne hos de medarbejdere, der konkret har kontakten. Det er problemets rod. 

Hvad vil I som forening gøre?  

- Først og fremmest vil vi sige tak til TV 2 for at gøre os opmærksomme på det her problem. Tydeligvis er der brug for, at vi informerer vores medlemmer bedre om de mange regler og anbefalinger på området. Så det vil vi gøre i den kommende tid. 

Hvilket indtryk gør det, at en advokat kalder det her for ”det vilde vesten”? 

- Det kan selvfølgelig ikke undgå at gøre et stort indtryk. Men i det billede er de seriøse annoncører altså nybyggerne; dem der vover sig ind i et uudforsket digitalt territorium med risiko for at fare vild i reglerne undervejs. Når de får vist vejen igen, er det selvfølgelig også i deres interesse at rette ind, siger Holger Wilcks. 

Hvilke konsekvenser bør det få? 

- Det bør have de konsekvenser, som allerede i dag er dækket tilfredsstillende af lovgivningen på området, lyder det fra Holger Wilcks.