- Mit bud er, at der er helt få virksomheder, der har styr på reglerne, og at det altså slet ikke er et enkeltstående tilfælde.

Sådan lyder det fra advokat Heidi Højmark Helveg ovenpå TV 2's afsløring af, at mindst 16 danske virksomheder har brugt børn i markedsføringen uden at indhente samtykke fra forældrene. 

 - Jeg plejer ikke at blive overrasket over de forskellige markedsføringsmetoder, men jeg hævede alligevel øjenbrynet, da jeg læste artiklen. Som jeg læser artiklen, er der slet ikke fokus i virksomhederne på, at det er børn, der bruges som markedsføringskanaler, og at man der skal være ekstra varsom på en række punkter, siger Heidi Højmark Helveg. 

Heidi Højmark Helveg, der har speciale i markedsføringsret og som i 2014 blev medlem af markedsføringslovsudvalget, understreger, at når "børn bruges som markedsføringskanaler, er den kritiske sans ikke i så høj grad til stede fra barnets side." 

- Dette ser man helt tydeligt i citatet, hvor en af børnene siger, at ”Jeg ved jo godt, at jeg ikke skal sige, at det er et dårligt produkt.” Her kommer det helt tydeligt frem, at det ikke er en objektiv anmeldelse af et produkt, men en købt reklame. Jeg oplever faktisk markedet som det vilde vesten, men med børn i rollerne som cowboys og indianere, siger hun og fortsætter:

- Det er et stort problem, for modtagerne af reklamerne er også børn, som jo ikke har den samme kritiske sans som voksne, og som præsumptivt er lettere at påvirke og præge. Vi har børn, der ukritisk laver reklamer til andre børn, og det fremstår som om, at der ikke er nogen voksne til stede. Virksomhederne har et stort ansvar her, og det skal de forvalte. 

Heidi Højmark Helveg kalder de unge influenter for en "ekstremt effektiv markedsføringskanal.” 

- Når du vil ramme den helt unge målgruppe, er der næppe noget mere effektivt end at anvende deres jævnaldrende som kanal. Modsat tidligere, hvor reklamer blev planlagt i god tid og gennemgået efter alle kunstens regler, går det ekstremt hurtigt, når man brugere influencere som kanaler. Og virksomhederne får dermed ikke ført den nødvendige kontrol, heller ikke med, at der bliver reklamemarkeret. Det går simpelthen for hurtigt, siger hun.

Selv om TV 2’s afsløring bliver kaldt "rystede" af direktøren for Børns Vilkår, så oplever Heidi Højmark Helveg, at det "er relativt enkelt at få rettet op på forholdene ude i virksomhederne."

- Når vi først går i gang og får skabt en awareness og lavet enkle og praktiske retningslinjer for den enkelte virksomhed, er de hurtigt på rette spor. Virksomhederne kan jo godt forstå det og vil egentlig gerne overholde reglerne, siger Heidi Højmark Helveg.