Det blev kaldt en ”magtdemonstration”, og Carlsberg var da også aftenens store vinder, da Rambuk-priserne blev uddelt torsdag aften.

Bryggeri-giganten løb med tre priser, herunder Grand Prix’en, og det var naturligvis to stolte marketing-chefer, som Markedsføring talte med, da klapsalverne havde lagt sig i Aller Medias hovedsæde i København.  

- Vi er glade og ydmyge over at modtage tre priser i aften og især den sidste, Grand Prix’en, foran så stærkt et felt, sagde Morten Boye, VP Marketing.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Han tilføjede: 

- Jeg tror, at det vi bliver belønnet for er, at vi har lavet noget så klassisk som en ægte 360-graders kampagne. Dem er der mange, der taler om, men her har vi gjort det rigtigt. 

Et langt, sejt træk

Carlsberg blev belønnet for Ny Dawn-casen, der sikrede Rambuk-statuetter, da Aller Medie Content Prisen, NENT Effekt Prisen for budgetter over en million kroner og Grand Prix'en blev uddelt.

Efter flere års udviklingsarbejde kunne Carlsberg i september 2018 for første gang fortælle en hel verden, at man havde fundet frem til en løsning, der kan holde på dåserne i en 6-pack uden brug af den traditionelle plastindpakning. 

Ifølge bryggeriet selv er det Carlsbergs største bæredygtige satsning nogensinde, opfindelsen har fået navnet ”Snap Pack”, og kommunikationsindsatsen har kørt på alle ventiler: PR, TV, biograf, OOH, digitalt, på sociale medier, i barer, via events og i butikkerne.  

Morten Boye pegede torsdag aften på, at Carlsberg har ”ramt timingen helt rigtigt i forhold til det fokus, der er på bæredygtighed.”

- Det her er jo et projekt, vi begyndte med for tre-fire år siden, og det fik vi timet og kom i markedet med på det helt rigtige tidspunkt, sagde Morten Boye.

Timing og planlægning

Senior Marketing & Sponsorship Manager Jeppe Boel supplerede:

Jeg tror i virkeligheden, at vi er med til at skabe timingen. Vi vil selvfølgelig ikke tage æren alene, men jeg tror rent faktisk, at vi som et produkt, der rammer alle, er med til at rykke ved hele perceptionen om, at vi rent faktisk bliver nødt til at gøre noget. 

Jeppe Boel fremhævede, at ”det jo ikke er som diverse miljøorganisationer, der taler til deres normale tilhørere”. 

- Det er Carlsberg, der med et meget universelt produkt går ud og siger: ”Hey, vi er simpelthen nødt til at gøre noget i fællesskab.” Oven i det en skal der lyde et kæmpe cadeau til den serie af bureauer, der har formået at arbejde sammen på tværs, sagde Jeppe Boel, der fortsatte:

- De kunne alle, hver især, have sagt: ”Hey, jeg holder mig til min del af historien.” Det har de ikke gjort. De har alle sammen været med nede i kanoen. De har lært, hvordan de hver især skulle ro for at skabe en samlet historie, der har bragt det her til live, sagde Jeppe Boel.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Skabt stolthed internt

Internt hos Carlsberg har man desuden ”formået at få alle til at gå i takt.” 

- Og det er det, der gør, at historien om et produkt lykkes. Alle har gået i takt, og det er en enorm stærk holdindsats, der ligger til grund, sagde Jeppe Boel.

Hvad kan I bruge det til?

- Priserne giver en stolthed. Hos os og hos vores samarbejdspartnere, sagde Morten Boye.

Om Snappack sagde han:

- Internt har det betydet ekstremt meget for os. Det har skabt stolthed for Carlsberg som brand og som virksomhed, fordi man mærker, at vi nu er med til at gå forrest omkring bæredygtighed. Og vi er med til at leve op til vores grundlægger J. C. Jacobsens ord om at give noget tilbage til samfundet. Det synes jeg, at vi gør på en meget konkret måde.

Hvad er næste skridt?

- Det her er ikke slut. Vi skal blive ved og ved, sagde Morten Boye, der fortsatte:

- Vi har allerede set flere tiltag, såsom Tuborgs genbrugskop. Og vi har mange flere på vej. Det her er ikke et one off.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Velsignet af historien

Purpose er noget, som rigtig mange virksomheder kæmper med. Har I fundet opskriften?

- Vi er velsignet af at være en 170 år gammel virksomhed, som bygger på nogle meget stærke værdier fra vores stifter J. C. Jacobsen, som tænkte CSR, purpose og formål længe inden de blev buzzwords, sagde Morten Boye, der fortsatte:

- Så vi har ikke været ude at finde vores purpose. Vi er bare gået tilbage og har støvet vores formål af. 

Hvad har været svært i den proces?

- Det har ikke været svært. Tværtimod. Vi har snarere famlet i de år, hvor vores formål ikke fyldte så meget, sagde Morten Boye.

Groft sagt kan man sige, at Carlsberg er gået fra at være en traditionel FMCG-virksomhed til igen at være en formålsdrevet virksomhed, mener de to marketing-profiler.

- J. C. Jacobsens skrev simpelthen ned, hvad Carlsberg skulle være. Og dykker man lidt ned i dem, så står der for eksempel et sted, at ”man hele tiden skal stræbe efter at dygtiggøre sig”, sagde Jeppe Boel.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Han fortalte videre, at han ”er helt sikker på, at hvis J. C. havde stået her i dag og kigget ud over landskabet og de udfordringer, som vi har, så ville han have sagt, at vi var nødt til at gøre noget for at reducere CO2 og formindske forbruget af plastik.”

- Så det har egentligt bare været at samle arven op, der har været formuleret så tydeligt, og arbejde derudfra, sagde Jeppe Boel. 

Hvordan skal I fejre det her?

- Naturligvis med en øl i baren sammen med vores dygtige samarbejdspartnere, sagde Morten Boye.

Det var 15. gang, at Rambuk-priserne blev uddelt. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.