Med nyt design, ny visuel identitet og ny brandplatform vil det klassiske arbejdstøj-brand, Kansas, nu ind og spille en rolle ikke bare som arbejdstøj, men også som et brand, en bredere og yngre målgruppe kan se sig selv i.

Platformen er skabt i samarbejde med bureauet Fireball, som Kansas indgik samarbejde med i starten af året, og opgaven beskrev den dengang relativt nytiltrådte CEO for Kansas Group, Thomas Schwartz, sådan her:

- Den nye brandplatform kommer til at have konsekvenser, ikke bare for markedsføringen, men også for hele konceptualiseringen af Kansas produktportefølje.

Så med relanceringen af det velkendte brand er det ikke bare det klassiske danske arbejdstøj, der er blevet moderniseret, og den visuelle identitet, der er blevet redesignet: Det er hele positioneringen af brandet.

Her spiller håndværkerne en væsentlig rolle, men brandet har også en ambition om at kaste det tidligere lidt støvede morfar-image af sig og tale til bredere og unge modebevidste målgrupper.

Mere mode og design

For selv om Kansas-brandet stadig har et tårnhøjt kendskab, så er særligt de unge i en årrække begyndt at kigge mod andre brands - en udfordring Thomas Schwarz tidligere i år adresserede over for Finans.dk:

- Vi har i mange år manglet at være friske og unge i vores udtryk og kommunikation. Derfor vil vores arbejdstøj og marketingsplaner fremadrettet komme til at udstråle mere mode og design.

LÆS OGSÅ: KANSAS VÆLGER NYT BUREAU.

Så nu er der andre boller på suppen, og centralt i den nye platform står at ”Kansas er gjort af et særligt stof”.

- I arbejdet med Kansas opdagede vi, at Kansas ofte går udenom de gængse metervarer på markedet og i stedet udvikler deres egne, siger Liselotte Lund Rasmussen, der er partner i Fireball, og tilføjer:

- Det er en viden og en historie, som ikke bare sætter Kansas på landkortet i forhold til brugerne, men som også differentierer Kansas fra konkurrenterne.

- Og et statement, som også har udgangspunkt i virkelige personer.  Det er deres historie, som fortælles gennem tøjet, og deres hverdag, som vises frem - ikke en række fotomodeller iført Kansas-tøj.

Også intern værdi

Kansas-mærket blev i 2012 lagt sammen med det svenske Fristads-mærke, og de to mærker har været markedsført under ét. Men tidligere i år blev det besluttet igen at køre de to mærker som to selvstændige brands.

- Og den visuelle transformation, som Kansas har gennemgået, har ikke kun betydning udadtil i forhold til kunderne - og kommende generationer af håndværkere, siger marketingdirektør Helle Vangsgaard fra Kansas.

Den har også stor betydning internt.

- Vi har fået et nyt look og mere attraktiv stil, og vi har samtidig fået et stærkt afsæt til at styrke vores eksisterende produktportefølje yderligere og videreudvikle vores brand på langt sigt. Det giver en stor intern stolthed og et solidt strategisk fodfæste.