Vis mig dit køleskab hed en TV-serie, der havde premiere i starten af 90’erne.

Men det var dengang, vi ikke vidste at flow-TV hed flow-TV, og de fleste af os gik i køkkenet for at lave kaffe, når reklameblokken kom bimlende med sin velkendte jingle.

I dag er mediebilledet anderledes, og derfor lancerer IKEA Danmark en ny tech-platform, der med marketing- og kommunikationschef Lena Gaardes ord skal ”tale op imod det perfekte, og vise den autentiske hverdag og virkelighed.”

Her er overskriften dog ikke Vis mig dit køleskab, men nærmere Vis mig dit hjem, og platformen er inspireret at Google Earth og Google Street View. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Vi tager skridtet helt ind i danskernes hjem: Foreløbig dog kun 11, men til gengæld meget forskellige af slagsen, fortæller Lena Gaarde. 

Og principielt er anledningen en 50 års-fødselsdag i Danmark, men…

- Det interessante her er, at vi forsøger at tage hul på en ny type kommunikation: Vores vision er at, vi gerne vil skabe ”en bedre hverdag for mange mennesker”. Men det her projekt kommer af, at vi har stillet os selv spørgsmålene: Hvad er en bedre hverdag og hvem er de mange mennesker?

Flere bureauer bidrager

IKEA Danmark har gennem de senere år arbejdet dels med Hjaltelin Stahl og dels med PeopleGroups purpose-bureau We Love People.

Hjaltelin Stahl, der i denne uge blev en del af den globale konsulentgigant Accentures digitale, kreative ben, Accenture Interactive, er bureauet, der gennem en lang årrække har skabt stribevis af reklame-prisvindere for IKEA.

Mange husker helt sikkert den næsten 10 år gamle ”Vi-synes-du-er-for-ung-til-at tage-til Sunny-Beach”-reklamefilm, der vandt bunker af internationale priser, og så sent som sidste år vandt parterne også for to film, Teenagesøn og Papsøskende, instrueret at Rune Milton. 

Men det aktuelle projekt kommer fra We Love People, der sammen med Magic People Voodoo People og med Vizeum og Integrate på mediasiden står bag den digitale platform med navnet ikeahomeview.dk.

Plads til livet er jo vores corporate og kommercielle kommunikations-platform, men det er også den position, vi gerne vil tage i Danmark. Og det mener vi, den nye platform skriver sig fint ind i.

- Her er i hvert fald plads til både ufærdige indretningsprojekter, bonusbørn, delte meninger og gæster, der aldrig vil hjem. Om jeg så må sige.

Bygger på hjemmebesøg

Det er også bureauet We Love People, der sammen med IKEA har fundet frem til ”start-familierne”, og de er udvalgt på samme måde, som når IKEA i det daglige arbejder med ”hjemmebesøg”, fortæller Lena Gaarde.

- Alle vores varehuse skal ud på 20 hjemmebesøg om året, besøg hos familier og mennesker i det område, de tilhører. Det kan være IKEA Family-medlemmer, men også mennesker vi spørger om lov, når de handler hos os i butikkerne, siger hun.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Målet er ifølge marketing- og kommunikationschefen at samle viden og indsigter i forhold til produktudvikling, miljø og den almindelige hverdag. 

- Det er læring, vi kan bringe i spil i varehusene, og som vores medarbejdere kan bruge sammen med kunderne. På den måde er vores kunder også selv med til at skabe et bedre IKEA.

- Med ikeahomeview.com tager vi vores hjemmebesøg skridtet videre ind i den digitale verden.

I starten har IKEA valgt forskellige livssituationer ud fra tanken om, at man gerne vil have ”home pioneers”:

- Vi går ikke efter Bo Bedre-look, puder i tidens farver eller Instagram-beauty, men ægte hjem, hvor der er plads til andet end floskler. Det kan være pænt, rodet, hyggeligt, spøjst og mærkeligt - men frem for alt skal det være personligt.

I kalder det et demokratisk projekt?

- Ja, for det er meningen, at platformen på sigt kan blive bæredygtig og få sit eget liv. Hvor danskerne selv skal generere spændende indhold til inspiration. Vi taler også om, at brede det ud over Danmarks grænser, men nu starter vi her.

- Og du kan sige, at vi faciliterer indholdet – men vi ejer det ikke.

KPI’er under forandring

Platformen kommer i forbindelse med, at IKEA den 13. marts har været i Danmark i 50 år? Hvorfor ikke bare en kampagne med flag og gode tilbud?

- Fordi vi mener, at hvis man vil lykkes med kommerciel kommunikation i dag, så skal der meget mere til end klassiske push-kampagner over tre uger. Vi vil gerne fejre fødselsdagen, men vi ønsker ikke at hylde os selv, men det ægte, levede liv i danskernes hjem. I dette projekt skal brugerne vælge os til, og det gør de ikke, hvis vi ikke er relevante for dem.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hvilke målsætninger og KPI’er har I sat op for projektet?

- Det er et godt spørgsmål, og det er klart, at vi har opstillet mål. Men ikke som de KPI’er, man typisk arbejder med i kampagnesammenhæng, siger Lena Gaarde.

Hun ønsker ikke at afsløre de præcise mål, men siger:

- Det interessante er mere, at vi – sikkert ligesom mange andre virksomheder - kommer til at se på KPI’er og mål på medier og content på andre måder, end vi er vant til i dag. Ikeahomeview.dk handler jo ikke om at sælge 10 reoler i Gentofte.

- Det handler om, at vi i IKEA gerne vil hjælpe folk med at leve et bedre liv derhjemme. Hvis vi kan gøre det igennem denne platform, kommer vi tættere på at udleve vores vision.

Du kan besøge IKEA’s nye platform her.