Debatten om influenter og falske følgere er igen blusset op. Det sker efter en global undersøgelse viser, at influenter i hobetal snyder med antallet af følgere. 

Det skriver Politiken, der henviser til en undersøgelse fra det internationale analysebureau Hype Auditor.

1,84 millioner Instagram-konti, herunder mere end 4000 danske, er blevet analyseret. Det viser sig, at 57 procent af influenterne snyder med antallet af følgere. For de danske konti er tallet 47 procent, mens det europæiske er 53 procent.

LÆS OGSÅ: SÅDAN SPOTTER DU EN INFLUENT UDEN INDFLYDELSE

Det er ikke første gang, at debatten om falske følgere blusser op.

Eksempelvis kunne DR sidste år fortælle, at virksomheder risikerer at blive taget ved næsen, når de entreer med influenter, der ser ud til at have mange følgere, men hvor det viser sig, at en del af dem er falske.  

I den forbindelse fortalte Sarah Mai Stokholm, Digital Marketing Manager (EMEA), hos Meltwater, hvordan man spotter en influent unden indflydelse.

Motivet bag synes at være, at det med mange følgere er nemmere for influenterne at tjene flere penge, når de reklamerer for produkter. 

Til Politiken siger forkvinde for foreningen Danske Bloggere:

- Når det står så slemt til, vil jeg også mene, at virksomhederne selv skal være bedre til at tjekke, hvem de bruger, for ofte er det ikke svært at gennemskue.

Hun fortsætter:

- Jeg er overrasket over, at virksomhederne og de brands, der bruger de her mistænkelige influentere, ikke går mere op i det, siger Lisbeth Kiel til Politiken.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.