Fra første kvartal 2019 tilbyder to af landets store kommercielle mediehuse, TV 2 og Nordic Entertainment Group, tredjepartsverificering af indkøb på Addressable TV.

Discovery Networks står også på spring til at blive en del af aftalen.

Mediehusene ønsker med initiativet at distancere den digitale tv-reklamedokumentation fra webtv-dokumentation ved at læne sig op ad den, der i dag gælder for reklamer på flow-tv.

- Kvaliteten på det digitale annoncemarked er svingende, og alt for mange digitale eksponeringer er udokumenterede, i forhold til at man kan tale om reel effekt, lyder det fra Mette Lehrmann, analysechef på TV 2, i en pressemeddelelse

LÆS OGSÅ: DIREKTØR: ADRESSABLE TV SKAL FYLDE MEGET MERE PÅ TV 2

- Med dette løft af den digitale reklamedokumentation sætter vi fokus på kvalitet og transparens på reklamemarkedet, og forhåbentlig kan det inspirere annoncører og mediebureauer til at kigge nærmere på, hvor de får størst effekt og bedst dokumentation for deres digitale reklameinvestering, fortsætter hun.

En fælles løsning

Hun bakkes op af Christian Godske, Head of Commercial Product Development hos TV 2, der fortæller, at det har været en hård omgang at finde en løsning.

- I samarbejde med de øvrige broadcastere og Audience Project er det lykkedes os at finde en teknisk løsning på udfordringerne, og det er vi naturligvis meget glade for, siger han og slutter:

- Det har været et krav fra TV 2’s side, at det netop ikke blot skal være en TV 2-løsning, da vi er overbeviste om, at den bedste løsning for både bureauer og annoncører er en fælles standard. Derved får vi en dokumentationskvalitet, der læner sig op af den, vi kender fra Seer-Undersøgelsen, og skaber en klar skelnen mellem webtv og Addressable TV.

Definitionen af, hvad der tæller som en Addressable TV-visning, er for eksempel, at reklamen er 100 procent in view, og at der stilles større krav til, hvor stor en del af reklamen, der er afspillet - også kaldet completition rate.

LÆS OGSÅ: DIREKTØR: ADDRESABLE TV SKAL FYLDE MEGET MERE PÅ TV 2

Annoncører: Det er et godt initiativ

Initiativet hilses velkommen hos Dansk Annoncørforening, der netop har transparens i det digitale medieindkøb øverst på dagsordenen og afholder et seminar om emnet den 12. december.

- Det er godt, at der bliver åbnet op for tredjepartsvalidering, og det er godt, at det er et initiativ, der går på tværs af de store mediehuse, adm. direktør Holger Wilcks:

Han ser frem til at høre mere om initiativet, og mener, at et gennemskueligt reklamemarked for Addressable TV især er godt nyt for de lidt mindre annoncører.

- Addressable TV åbner jo mediet for dem, der ikke har penge til at køre en stor tv-kampagne, siger Holger Wilcks.

GroupM bakker op

Også fra mediebureaugruppen GroupM lyder der ros til det nye initiativ fra Buying Director Mikael Ostenfeld.

- Vi har været med på sidelinjen, og vi støtter op omkring at skabe større transparens i det digitale medieindkøb, siger han.

Han betegner det som ”sund fornuft” at de tre største broadcastere når til enighed om en fælles reklamevaluta på Addressable TV:

- Det er jo et område i hastig vækst for dem alle sammen, så det giver rigtig god mening for dem at gå sammen om at sikre, at der er styr på dokumentation og transparens på området, slutter Mikael Ostenfeld.