For første gang siden det danske marketing automation-selskab Agillic gik på børsen i foråret 2018 og rejste godt 35 millioner kroner, er egenkapitalen negativ.

Det fremgår af selskabets netop offentliggjorte regnskab for første halvår 2019.

- Det går snorlige efter den 2020-plan, vi følger, siger Jesper Valentin Holm, CEO i Agillic, der ikke er bekymret over de røde tal i halvårsregnskabet.

Har står det klar, at egenkapitalen er på minus 10,5 millioner kroner, mens resultatet før skat landede på minus 15,9 millioner kroner.

- Jeg er sikker på, at vi får positiv drift i 2020, og at vi på den måde får genetableret egenkapitalen, fortsætter han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Masser af nye kunder

Optimismen binder Agillic-CEO’en blandt andet op på den vækst i omsætningen på over 50 procent, som marketing automation-selskabet oplevede i årets første halvår.

Dertil kommer, at Agillics nøgle-KPI, Annual Recurring Revenue (ARR), abonnementsværdien, også steg med over 50 procent.

Antallet af abonnementer fra nye kunder steg endda med 65 procent i perioden. ARR er interessant, fordi den bruges til at værdiansætte et selskab som Agillic, der sælger abonnementsbaseret software.

- Vores vækststrategi virker, og vi kommer hele tiden ud på nye markeder, siger Jesper Valentin Holm, der kan fortælle, at den geografiske ekspansion i Agillic i første halvår 2019 har ført til det første samarbejde med det amerikansk bureau Sage Marketing Advisors inc. i New York.

Derudover er der indledt internationale partnerskaber i blandt andet Litauen, Benelux og DACH-regionen (Tyskland, Østrig og Schweiz). 

Til at styre ekspansionen i sidstnævnte region har Agillic ansat Peter Floer, tidligere Salesforce og Sitecore, som Managing Director i Schweiz pr. 1. august.

Herhjemme er indgået nye partnerskaber med blandt andet GroupM-bureauet Media Trader, Immeo og Ackermann Kommunikation, ligesom blandt andre PARKEN Sport & Entertainment og SEAS-NVE er føjet til kundelisten.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Har købt AI-selskab

Jesper Holm Valentin forventer et EBITDA på et sted mellem minus 12 og 20 millioner kroner for hele 2019, hvilket er noget mere end de minus syv til 15 millioner kroner, Agillic tidligere har meldt ud.

Det skyldes ikke mindst, at selskabet har købt de resterende 40 procent af Armstrong One. Det er det selskab, som har udviklet AI-modulerne til selskabets produkt, Agillic Customer Marketing Platform

- Vi har købt andelen i en erkendelse af, at AI fylder mere og mere på Agillic-platformen. og at kunderne i stadig større udstrækning efterspørger disse muligheder. Med købet får vi fuld kontrol med udviklingen og kvaliteten af denne, siger Jesper Valentin Holm.

Han forventer, at væksten i Agillic forsætter i samme høje tempo resten af året, hvilket også hænger sammen med en række initiativer, der nu også giver Agillic-brugere adgang til Googles økosystem.

- Dermed kan vores kunder også arbejde med Google Ads – ligesom de kan med Adform og Facebook – direkte i vores platform. Det forventer jeg mig meget af, siger Jesper Valentin Holm.

Væksten skal desuden – som tidligere – drives af øget salg og markedsføring, men rækker pengepungen til det?

- Ja, vi har den nødvendige kapital. Vi har en god aftale med banken. Dertil kommer et lån fra Vækstfonden på fem millioner kroner, der faldt på plads i starten af august, slutter Jesper Valentin Holm, der stadig forventer, at Agillic er EBITDA-positiv i 2020.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.