Carlsberg præsenterede fredag i uge 41 to prototyper af papirølflasker, der – i lighed med den Rambuk Grand Prix-vindende Snap Pack-indsats – er med til at forandre markedsføringen hos det danske bryggeri.

Det skriver det britiske marketingmedie WARC på baggrund af et interview med to profiler fra Carlsberg UK.

Ved præsentationen af papirølflasken – der fandt sted i København under bæredygtighedstopmødet C40 – sagde Myriam Shingleton, der er Vice President, Group Development, hos Carlsberg, at prototyperne af papirølflaskerne er ”væsentlige skridt på vejen til at realisere vores ultimative ambition om at bringe denne banebrydende teknologi til markedet”.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Innovation tager tid, og vi fortsætter samarbejdet med førende eksperter om at klare de resterende tekniske udfordringer på samme måde, som vi gjorde med vores plastikreducerende Snap Pack, lød det i en pressemeddelelse udsendt i forbindelse med præsentationen.

Det tog tre år at udvikle Snap Pack-emballagen, og Pete Statham, der er Sustainability Manager hos Carlsberg UK, slår overfor WARC fast, at det for Carlsberg ikke blot handler om at minimere emballagen så meget som muligt.

- Vi skifter ikke bare til et alternativ, men forsøger at designe os fuldstændig ud af problemet, siger han til mediet.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Forbrugerne skal uddannes

Dette kræver, forklarer Alastair Porter, der er Senior Brand Manager hos Carlsberg UK, ”en stor uddannelsesindsats af forbrugerne”.

Snap Pack-innovationen skal eksempelvis føje nye lag til brandoplevelsen for forbrugerne og undgå at distrahere dem.

- Meget markedsføring er ret følelsesmæssig, og her står vi med et meget funktionelt budskab. Så for det første: Hvordan skaber du engagement med det funktionelle budskab, når du er et brand, der handler om hygge, sjov og den slags ting? spørger han ifølge WARC.

Svaret er ”enkel og effektiv kreativitet, der er målrettet klogt”, mener han.

- Det har været vigtigt for os at være kontekstuelle og først og fremmest finde frem til den målgruppe, der virkelig ønsker at lære om og er interesseret i dette. Det er dem, der er klar til budskabet, og det er dem, der ønsker at engagere sig i det, siger han til mediet.

Carlsbergs udvikling af mere bæredygtige emballager er et led i bæredygtighedsprogrammet Together Towards ZERO. Heri indgår blandt andet en forpligtelse til at reducere CO2-udledningen fra Carlsbergs bryggerier til nul samt at nedbringe CO2-udledningen i hele værdikæden med 30 procent i 2030.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.