Hvis man forestiller sig, at det danske herrefodboldlandshold bliver strittet ud af EM-turneringen som følge af den igangværende strid mellem DBU og Spillerforeningen, så siger det sig selv, at den kommercielle værdi falder.

Men i virkeligheden er det blot en pind yderligere til ligkisten. Landsholdets værdi har allerede været eroderende i et godt stykke tid, og ender det helt galt i denne omgang, så vil det blot sætte yderligere fart på erosionen.

Det er sponsoreksperten, Keld Strudahl, der formulerer det således. Han er nu selvstændig konsulent, men har en årelang karriere som Carlsbergs sponsormand, hvor han har stået for indkøb af bryggerikoncernens mange store sponsorater, og han har således færdedes hyppigt på de bonede sponsorgulve rundt om i verden.

– Hvis jeg skulle overveje at købe et sponsorat hos DBU i dag på fodboldlandsholdet, så ville jeg være i tvivl. Der er to ting, du kigger på, når du overvejer et sponsorat: Hvordan er landsholdets popularitet og hvilke værdier køber du ind på, som du kan bruge i din markedsføring.

Der har alt for længe været alt for meget bøvl, derfor er værdien eroderet, og det mener jeg, man kan se af de nuværende aftaler. DBU er på grund af konflikterne ikke lykkedes med at få de penge ind på landsholdet, som de burde kunne have fået – specielt når man tager i betragtning, at de det seneste år har klaret sig bedre end længe, siger Keld Strudahl.

Han kan ikke udtale sig specifikt om, hvad der er gået galt mellem landsholds-spillerne og DBU, men når han skal prøve at bedømme den kommercielle værdi, så retter fokus sig mod spillerne.

– Landsholdets popularitet vil selvfølgelig være meget påvirket af, hvordan de spiller og hvilke resultater, de præsterer, og på den måde vil der altid være en risikofaktor som sponsor. Det gælder for alle sponsorater. Men når det kommer til de grundlæggende værdier, så handler det meget om, hvordan spillerne agerer og taler.

–Et landshold handler om ære – det skal være det største man kan opnå, og noget som alle små drenge drømmer om. Her sender spillerne nogle uklare signaler om, hvad landsholdet er for dem, og det har de gjort i et stykke tid. Derfor falder respekten for landsholdet – og dermed værdien, siger Keld Strudahl og fortsætter:

– Spillernes kommercielle rettigheder er ikke en unik dansk problemstilling, og selvfølgelig skal man have nogle aftaler, der er rimelige. De fleste steder har man dog kunnet løse det. Det siger sig selv, at det påvirker værdien af et landsholds-sponsorat, hvis en sponsor skal opleve spillere lave egne aftaler med direkte sponsorer.

– Hvis de danske spillere samtidig optræder på en måde, hvor deres egne forretninger forekommer vigtigere end at spille på landsholdet, så eroderer de yderligere værdien af landsholdet. Men det er ikke kun DBUs forretning, det går ud over. Det er også deres egen.

– For stjernerne kan det muligvis ligne større beløb, der er på spil, men beløbene er formentlig små i forhold til deres øvrige indtjening, og for flertallet af spillerne vil det være direkte skidt. Landshold – og specielt slutrunder - kan bygge karrierer og dermed øge spillernes værdi markant.

Læs også Chr. W. Larsens synspunkter om løsningen af konflikten her.