Det danske medie Mediano, der især er kendt for dets fodbold-podcasts, vil fra 1. januar 2020 ikke længere indgå partnerskaber med betting- og casino-virksomheder og kviklånsudbydere. 

Det skriver chefredaktør Peter Brüchmann på Mediano.nu.

- Vi ønsker ikke at pege fingre ad spillebranchen eller dæmonisere nogen. Vi erkender, at nogen vil betragte os som hyklere, fordi vi selv i mere end tre år har haft spilleudbydere som centrale partnere. Men vi er kommet dertil, hvor vi støtter en regulering af markedet for spillereklamer, skriver Peter Brücmann.

Mediano, der blev stiftet for tre år og fem måneder siden, har eksempelvis haft Oddset fra Danske Spil som partner. I det hele taget har spilleudbydere været mediets "mest faste partnere" i dets levetid. Men det er altså slut, når nytårskrudtet er blevet fyret af. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hvad beslutningen kommer til at koste mediet er svært at sige, bemærker Peter Brüchmann, der dog oplyser, at Mediano ”har haft et kalenderår, hvor omsætningen alene på reklamer for disse brancher var på mere end en million kroner.” 

- Så meget konservativt sat i et år med EM på dansk grund tager Mediano med denne beslutning luft ind til at skulle finde en million kroner på anden vis. Og det er 25 procent af vores omsætning.

Peter Brüchmann, som har en fortid som sportschef og ansv. chefredaktør på B.T., hvor man i hans tid også bragte annoncer for bettingselskaber, forklarer, at ”når vi nu tager en beslutning på Mediano med en væsentlig mindre og væsentlig mere sårbar økonomi (end økonomien i de store mediehuse, red.), er det nok på grund af en modning.” 

- Andet kan jeg i hvert fald ikke forklare det med. Det er oplysningerne om mængden af unge med spilafhængighed, der blev dråben for mit vedkommende. Annoncer og reklamer rammer i en vis udstrækning også denne målgruppe, skriver han.

Heftig debat

Udmeldingen fra Mediano kommer efter den seneste tids debat om spillereklamer. Eksempelvis har Søren Gade, der er medlem af Europa-Parlamentet for Venstre, meldt sig som fortaler for at forbyde spillereklamer. 

- Hvorfor i alverden forbyder vi ikke reklamer for pengespil – og for den sags skyld også kviklån? Vi har forbudt reklamer for alkohol og cigaretter, fordi vi ved, at det er sundhedsskadeligt og afhængigheds-skabende. Vi har ingen problemer med at sætte prisen op på en pakke smøger, så færre unge begynder at ryge. Vi har ingen problemer med at hæve aldersgrænsen for, hvornår det er tilladt at købe alkohol. Men vi har endnu ikke forbudt reklamer for pengespil. Hvorfor? Det er jo helt galimatias, skrev Søren Gade på sin blog på jp.dk.

Tidligere i år kom det frem, at de største spillere på det danske bettingmarked 1. juli var klar med et nyt adfærdskodeks, der lagde op til færre TV-reklamer. 

- Vi mener, at begrænsningen skal være balanceret og gælde over hele sendefladen. Derfor vil vi prøve at lave en generel reduktion, som ikke kun handler om sportsbetting, men også om kasino- og lotterispil, sagde Morten Rønde, der er direktør for brancheorganisationen Danish Online Gambling Association (Doga) til Jyllands-Posten. 

Ovenpå Søren Gades udmelding sagde han til TV 2:

- Jeg synes stadig, man skal vente at se, om der ikke vil være en effekt af en mere ansvarlig markedsføring fra spiludbydernes side.

Svær beslutning

Ifølge Peter Brüchmann har beslutningen, der ikke er truffet på baggrund af aktuelle sager, været svær. Blandt andet fordi den åbner for en debat, der rækker videre end den ene beslutning.

For hvad med reklamer for usunde madvarer i en tid, hvor overvægt er et stigende problem? Eller hvad med reklamer for miljø-uvenlige biler?

- Vi modtager alle typer argumenter - og formentlig også kritik - men vi har valgt at sætte grænsen ved spillereklamer, casino og kviklån. Og skyd bare: Vi kunne have sat grænsen hvor som helst, skriver han og understreger, at man ikke kommer tilbage til bettingselskaberne med hatten i hånden, hvis mediet kommer i pengenød.

Han oplyser desuden, at selv om mediet ikke længere ønsker at entrere med betting-firmaer, så kan mediets eksperter godt:

- Vores eksperter, der arbejder som freelancere eller honorarmodtagere, har som alle andre på arbejdsmarkedet frihed til at arbejde for andre, skriver han.

Mediano har rundet 15 millioner afspillede episoder på tværs af kanaler siden 2016, mediet har i dag 20 aktive partnere, mens omsætningen for 2019 nærmer sig fire millioner kroner, oplyser chefredaktøren.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.