En forholdsvis scoringsfattig NFL-finale løb i nat over verdens TV-skærme og endte i sejr til New England Patriots, og på reklamefronten er der også delte meninger om kvaliteten af oplevelsen.

I hvert fald hvis man spørger Knuth fra Bates og Michael Robert fra Robert/Boisen & Like-minded.

Markedsføring bad de to om at bedømme en stribe af årets reklamespots, og det er blevet til et par ganske forskellige vurderinger.

Hos Bates (eller BATES VMLY&R, som bureauet rettelig hedder), tager Knuth udgangspunkt i sammenhængskraften brands og mennesker i mellem – eller som han siger:

- Vi kalder det “Connected Experience”, og det dækker over en samlet oplevelse af social sammenhæng og “hardcore” funktionalitet.

Knuth har bedømt ni spots, og han er ikke nærig med stjernerne, som han har fået lov at uddele højst 6 af. 

I det følgende kan du se hans kvalitative bedømmelser under filmene.

Amazon (6 stjerner)

- Amazon rammer plet. Med sin fantastiske evne til at male Alexa ud på andre platforme end Alexa søjlen, som får de fleste voksne til at hører stemmer, så er det lykkedes i verdensklasse at tale både funktionalitet og social. Jeg elsker hunden, som spiller op mod Hund Solo (kunne ikke lade være) og symboliserer Alexas evner til at forstå mere, end det vi siger. Og jo det hele bliver uhøjtideligt anrettet, som alle de fejl, Amazon har begået i sin stræben på at være over alt. Og ja. Herfra siger jeg ja tak. Alexa er menneskelig. Hen begår fejl. Alexa er over alt. Selv i rummet. Og ja tak til Alexa til hele Danmark.

Audi (5 stjerner)

- Kan man eje en nærdødsoplevelse? Audi kan! Det er vidunderligt simpelt, og det dramatiske twist ville Facial Code godt. Det hele ligner en tur i himlen og afbrydes intelligent af en førstehjælps øvelse og en peanut. Det mærkes som altid at der kommunikeres i et land med høj tilslutning til paradiset som slutning. Audi gør det sjovt og afvæbnende. Ihhh jeg kan så godt li’, når det er meget lidt shaw.

Budweiser (6 stjerner)

- Hunde virker. Og hvis ørene flaprer, virker de endnu bedre. Nååårh-effekten er i top hos Budweiser, som har lavet en oneshot reklame med – ja vindkraft. Det sejler i effekter, og man kan savne dogme-nærvær i en ellers fantastisk kampagne. Men Budweiser leverer varen, og med sin amerikanske bredde rydder de effektivt op i mine forestillinger om ølreklame, som sportsfolkets hjemmebane. Man lader sig beruse af den planet-venlige øl, og selv om budskabet er simpelt og foldet ud med masser af glimmer, så skål for indsatsen. Det slår at bytte bilen ud med cykel. Og så husk, at den er til Ka’merika. Lidt medvind til Vestas’ salg af MEGAWATT. Vestas - Budwestas - but nicer. 

Coca-Cola (6 stjerner + 2 for Knuths brand goodwill)

- Coca Cola fortæller os, at alle mulige typer kan lide Coca Cola. En sand ”Connected Experience” Håber at det danske hold på McCann får mulighed for at lave et skud til næste år. Show don’t tell.

Colgate Total (6 stjerner for at holde fast)

- Colgate cementerer sin status som barriere-knuser og sender med en meget simpel mekanisme alle ud til tandbørsten, eller får os til at tvivle på, hvor tæt vi tør gå på andre. Man kan her tale om funktionalitet og et mesterstykke af en reklame i disciplinen. Ingen kunst. Ingen selvfedme eller svulmende billeder i slow-mo. Næhhh, kendt skuespiller bliver bekræftet af “japansk chef” = magtfuld i at have indflydelse på egen skæbne. Selvfølgelig helt utænkeligt uden god ånde. Som dansker med lidt social fobi, kan man komme til at tænke på personligt rum og føle det lidt klaustrofobisk, men funktionaliteten længe leve.

Mercedes Benz (6 stjerner)

- Mercedes trækker på samme mekanisme som Alexa. Og det hæderkronede varemærke lykkes som sådan også. Mændene får deres specieleffekter og mange af dem. Egentlig trækker den point på at holde mig fast i en fortælling om evig indflydelse på egen skæbne, og det ved vi jo at de amerikanske borgere elsker. En hver sin egen … Jeg kan godt lide den enkle slutning. Jeg lander og føler, at popsangen ikke har spildt min tid. Men spillelisten føles lidt forudsigelig. Og hiphop afsnittet sladrer om hensigter mod segmenter, som jeg ikke forbinder med Mercedes. Men gud, hvor er det befriende at mine dygtige kolleger laver billeder, jeg gider printe eller kramme. Og den, og det der, og ja, lige det sidste med bilen. Enter.

Microsoft (6 stjerner for at gøre det)

- Når alle spiller vinder vi alle. Microsoft taler til min bløde sider, og med alderen er alle flanker åbne. Jeg elsker mennesker, rigtige mennesker, og i en tid hvor alle står i kø for at redde planeten og sig selv, er Microsoft gået i krig for alle dem, som ikke er i stand til at spille med. Det skønne ved denne kampagne er, at den ikke er kommunikation. Men produktudvikling. Microsoft giver verden lidt tilbage for alle de sekunder vi har ventet på at styresystemet har rebootet, og det er til børnene. Med et joystick, som gør det muligt for alle at lege med, har Microsoft forbundet flere. Ja, det lever op til mine krav om “connected experience” og funktionalitet. Denne kampagne viser også, at det ikke længere handler om at sige man gør godt. Men at forbrugeren vil se beviser.

Pepsi (6 stjerner for et modigt bud på at omskrive oplevelsen)

- Når man bestiller en cola. Og en restaurant “kun” har Pepsi, så bliver man ofte spurgt om Pepsi er OK? Auuuch! Eller? Pepsi er trukket i arbejdstøjet og i stedet for at sidde på hænderne forsøger de at gå fra, “Is Pepsi OK? Til Pepsi er OK, med sukker på! Strategien er som sådan rigtigt interessant. At tage fat i en “retail” begivenhed (Touch-point), som man ikke ejer positivt og systematisk lade dette med en anden følelse. Det kræver dog mere end et Super Bowl spot og en flok kendte, som tager penge for at klappe varemærket på ryggen. Ingen tudekiks. Men gud, hvor jeg elsker varemærket for at turde. Det er cool. Og helt nede i min Pepsi fan, holder jeg med dem. Er det ok?

Hyundai (4 stjerner. Forløsningen var lidt mere bil end oplevelse)

- Hyundai forsøger at portrættere en kunderejse fra helvede. Fremstillet som en elevatortur, med en kendt skuespiller, trækker Hyundai tæppet væk under sig selv ved at forløse en ellers sjov tanke i et sterilt himmerige. En film, som handler om genkendelige oplevelser, og som må siges at være tømt for Customer Experience at the end. Tanken fungerer. De kreative har gjort sig sjove tanker om alle livets værste øjeblikke og holder således også fast i min bevidsthed langt hen ad vejen. Mit største problem er, at Hyundai-himlen ligner en trist vaskehal. Så tager jeg rodbehandlingen eller den pinlige snak med min far.

Michael Robert: Den vanskelige humor

Hos Robert/Boisen & Like-minded har Michael Robert i sin bedømmelse taget udgangspunkt i en udtalelse fra sin amerikanske kollega Brett Craig, CCO hos Deutsch, der karakteriserer Super Bowl som ”National moment of fun and entertainment”.

- Super Bowl reklamerne 2019 forventes derfor at være årets absolut bedste, ypperste, sjoveste, mest velproducerede og underholdende. Dem hvor de største stjerner fra film og musikbranchen optræder og ikke mindst de spots med de mest kreative ideer af alle de reklamefilm, vi kommer til at se i hele 2019, lyder det fra Michael Robert.

Han har bedømt 10 spots og deler stjerner ud på fire parametre.

Karakterer findes under filmene.

Pepsi 

Ide: Vi bruger den manglende stolthed i tonefaldet og den underlæggende undskyldning der ligger i at spørge om ”Is Pepsi okay?” når nogen bestiller en uspecificeret Cola. Vi gør det så på en måde så det både er sjovt og hipt på en gang.

- Hmmmmm … det er måske derfor, spottet ender med at blive lidt en rodebunke både fortællermæssigt og stilmæssigt. Med Steve Carrell lægges der ellers op til at det bliver sjovt, men bliver det desværre aldrig rigtigt. ”Pepsi is more than ok”…NO! 

Karakterer

Sjovhed: 2/6
Underholdningsværdi: 3/6
Production value: 4/6
Kreativitet: 2/6

Budweiser 

Ide: Vi lader en sød dalmatiner hund sidde med vind i ørene på en gammel hestetrukken Budweiser ølvogn som kører gennem smukke bølgende kornmakker i den perfekte solnedgang skudt i en imponerende one take for til slut at ende i et stort billede der viser store vindmøller med Budweiser logoer på siden og med Bob Dylan "Blowin' in the Wind,"som soundtrack. Det hele blot for at sige at vi nu brygger vores øl med brug af vindkraft.

- Det kunne man sgu’ godt have fortalt lidt mere kreativt.

Karakterer

Sjovhed: 1/6
Underholdningsværdi: 3/6
Production value: 6/6
Kreativitet: 2/6

Stella Artois 

Ide: Vi lader Carrie fra Sex and the city og "The Dude” Fra Big Lebowski komme ind på en bar og bestille noget andet end det, de plejer, og ellers er kendt for i deres populære TV serie og kult film. Det får så alt ting i baren til at går helt galt på den totalt overdrevne, usjove og kliche-agtige måde. Vi slutter spottet af med at de hylder Stella Artois, og så sætter vi en super på som gør, at man forstår at det alt sammen var for at vise, at Stella har et partnerskab med Water.org og støtter en god sag. (For hver købt Stella vil de hjælpe en person uden adgang til drikkevand)

- Hmmmmm igen … spottets mål er grundlæggende at fortælle at Stella støtter en god sag. Men den gode sag overskygges lige lovligt meget af de usjove gags og løjer og ender derfor med bare at huskes som - en klassisk reklamefilm.   

Karakterer

Sjovhed:1/6
Underholdningsværdi: 3/6
Production value: 5/6
Kreativitet: 2/6

Olay 

Ide: Vi fortæller at Olay creme fuldstændigt forandrer dit ansigt, men vi gør det på en måde, der underholder og bryder med de klassiske klicher man normalt ser i Beauty-reklamer. Det kan blive sjovt.

- Helt enig.

Karakterer

Sjovhed:5/6
Underholdningsværdi: 5/6
Production value: 4/6
Kreativitet: 5/6

Amazon Prime Video 

Ide: Andre har med succes brugt det klassiske reklamefilmsgreb med at vise fejlslagne eksperimenter med deres produkt, så det gør vi også. Vi laver en række sjove fejlslagne eksempler på Alexa stemmestyrede ideer, som går helt galt. Vi smider et hav af A-list skuespillere ind i spottet som f.eks. Harrison Ford og lader dem forundres over eller komme ud i komiske problemer/situationer, hvor den stemmestyrede Alexa rigtigt vil fungere.

- Det er super flot production value, og man vil så gerne grine af det, men situationerne er desværre for forventelige og ufarlige til, at det bliver rigtigt sjovt. ”Not everything makes the cut”… helt enig, men det er nu altid lidt sjovt at se en grumpy Harrison Ford.

Karakterer

Sjovhed: 2/6
Underholdningsværdi: 4/6
Production value: 6/6
Kreativitet: 2/6

Bubly (Super Bowl-reklame-debutant) 

Ide: Vi laver et lille kort og effektivt spot med fokus på produktet og ideen om at vores produkts navn minder om sangeren Michael Bublés

- Så dumt at det faktisk er lidt sjovt.

Karakterer

Sjovhed: 3/6
Underholdningsværdi: 4/6
Production value: 3/6
Kreativitet: 4/6

Devour (Super Bowl-reklame-debutant)

Ide: Vi tror, det bliver grineren at lave et spot om, at vores frosne færdigretter er så gode, at man kan blive afhængig af dem. Lidt som man kender det fra dem, der er afhængige af porno. Vi bruger det interne ”food porn” reklamebegreb og eksekverer vores historie klassisk og klichefyldt med lidt kinky og småklamme detaljer. Det skal nok blive sjovt.

- Det er det bare ikke.

Karakterer

Sjovhed: 1/6
Underholdningsværdi: 2/6
Production value: 3/6
Kreativitet: 2/6

Hyundai 

Ide: Vi lader skuespilleren Jason Bateman være sjov og ironisk elevatorfører i en elevator, som kun stopper steder, man helst vil undgå. Vi lader så et fornuftigt ”helte par” stige på den overfyldte elevator og bede om etagen for ”Car Shopping”. Undervejs ser vi så en masse sjove, forfærdelige steder/etager, som de andre passagerer skal af på. Vores films ”helte par” tages også til en forfærdelig car shopping etage, men nej de skal ikke på normal shopping, nej de skal ud og se på en Hyundai, som er noget helt andet positivt. Så ”They’re going up” til en forventelig og usjov afslutning på spottet.

- Sjovt univers, flot produceret med mange små sjove detaljer undervejs. Jeg elsker Jason Bateman og han er faktisk momentvis sjov i første del af spottet, men mod slut bliver det forventeligt og desværre rigtigt usjovt.

Karakterer

Sjovhed:3/6
Underholdningsværdi: 4/6
Production value: 5/6
Kreativitet: 4/6

Mercedes-Benz

Ide: Vi laver et spot, hvor vi leger legen ”Hvad hvis man kunne få ting til at ske bare ved at sige dem med ”stemmen”. Vi finder en skuespiller sådan lidt a la ”Ryan Renolds-sjov” du ved, og så viser vi ellers en masse små velproducerede eksempler på hvor fedt det ville være at kunne styre ting med stemmen. Vi krydrer det hele med kendte som f.eks. Ludacris, Willy fra ”Free Willy” og kendte tegneserie karakterer fra Looney Toons. Til slut viser vi, at man kan benytte talekommandoer til fede ting i vores nye Mercedes-Benz.

- En klassisk ide som vinder på sin flotte produktion. Men den spiller lidt for safe og ender derfor lidt som hverken-eller sjov.

Karakterer

Sjovhed: 3/6
Underholdningsværdi: 4/6
Production value: 6/6
Kreativitet: 3/6

Pringles

Ide: Vi laver et spot med en to venner, der hænger ud og taler om produktet på en skæv måde. Vi lader dem have en stemmestyret smart speaker device a la Alexa eller Google som kommenterer deres samtale og deres Pringles.

- Det er en dejlig enkel og sjov ide som beviser, at man sagtens kan komme langt med en lille ide. Ideen er ikke en ”Wow-det-er-satme-godt-tænkt -og-en-fantastisk-indsigt”, men en lille sjov en af slagsen.

Karakterer

Sjovhed: 4/6
Underholdningsværdi: 5/6
Production value: 4/6
Kreativitet: 4/6