Out Of Home Media og AFA JCDecaux hev begge tocifrede millionoverskud hjem i 2018, mens Clear Channel Danmark endte med at tabe fire millioner kroner mod et underskud på mere end 20 millioner kroner i 2017.

Det viser en gennemgang af de tre selskabers regnskaber for 2018.

Outdoor-kategorien var et af lyspunkterne, da brancheorganisationen Kreativitet & Kommunikation i maj offentliggjorde opgørelsen over mediebureauernes samlede medieinvesteringer fra første kvartal 2019. 

Her trak outdoor-kategorien op, da den – mens de digitale indkøb faldt - voksede med 28 procent og landede på 70 millioner kroner. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hos Out Of Home Media er CEO Henrik Sørensen godt tilfreds med 2018-regnskabet – og hans forventninger til fremtiden er store. 

Han forventer således, at årets resultat før skat i 2019 vokser med mellem seks og syv millioner kroner, så det lander på mellem 24 og 25 millioner kroner – mod 18,3 millioner kroner i 2018:

- Vi ser en klart stigende interesse for de store formater på busmediet. Outdoor har flere funktioner på medieplanen, end outdoor tidligere havde. Content til nettet er én af de nye måder, som outdoor anvendes på, siger Henrik Sørensen.

Han henviser til ”undersøgelser fra blandt andet Carat/Posterscope, der viser, at et tocifret procentantal af dem, der eksponeres via outdoor, søger videre på nettet.”

- Som jeg ser det, er det derfor naturligt, at outdoor vokser som mediegruppe og fortsat vil vokse. Outdoor er reelt det sidste massemedie, efter at print og flow-TV har afgivet den rolle, når man ser på en generel dækning af de brede målgrupper, siger Henrik Sørensen, der ikke mener, at man kan ”bygge et brand på nettet.” 

- Det skal blandt andet gøres offline. Holdningen, som vi møder, er, at kampagner skal sammensættes af online- og offline-eksponering. Det er nyt i forhold til holdningen for få år siden, siger han.

Out Of Home Media-chefen peger desuden på, at brugen af ad blockere, de strammere regler for at forny permissions på nettet og klimadebatten, der, ifølge Henrik Sørensen, udfordrer printmarkedet, smitter positivt af på outdoor-kategorien.

Også Anders Axelsen, der er Managing Director hos AFA JCDecaux, forventer, at fremgangen vil fortsætte i 2019: 

- Desuden er vi, som det første land i JCDecaux-gruppen, i fuld gang med at udvikle effektdokumentation af real-time impressions på de digitale netværk, sagde han i en pressemeddelelse fra 28. maj.

Her understregede han videre, at ”vi tager markedsandele fra andre mediegrupper, fordi outdoor virker.”

- Outdoor-medier virker, fordi annoncøren får landets højeste dækning og øget købelyst. Samtidig har mange annoncører fået øjnene op for de kreative kommunikationsmuligheder, som ikke mindst digital outdoor giver mulighed for, sagde Anders Axelsen.

Hos Clear Channel kalder Country Manager Dennis Højland Nyegaard 2018 for et ”rigtig godt år” og fremhæver, at selskabet har ”vækstet på toplinien og på indtjeningen.”

- Som bekendt har vi ikke genvundet kontrakten på Københavns Metro og har haft ekstraordinære omkostninger forbundet med restruktureringen af vores organisation, siger Dennis Højland Nyegaard og fortsætter: 

- Vi ser rigtig lyst på 2019, hvor vi kan konstatere, at OOH-markedet er i fortsat vækst, som vi nyder godt af. 

Laver I overskud i 2019?

- Vi forventer at fortsætte vores positive udvikling, siger Dennis Højland Nyegaard. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Nøgletal, Out Of Home Media ApS:

Mio. kr. 

                                        2018              2017

Bruttofortjeneste:           47,5               43,2

Årets Resultat:                 14,5               12,1

Egenkapital:                     17,3               14,7

Gns. antal medarb.:        42                  38

 

Nøgletal, AFA JCDecaux A/S:

Mio. kr. 

                                        2018              2017

Bruttofortjeneste:           67,4               57,5

Årets Resultat:                 16,2               14,3

Egenkapital:                     111.133          95.720

Gns. antal medarb.:        103                111

 

Nøgletal, Clear Channel Danmark A/S:

Mio. kr. 

                                         2018              2017

Bruttofortjeneste:            41,5               36,2

Årets Resultat:                  - 4                  - 20,8

Egenkapital:                      15,5               14,6

Gns. antal medarb.:         27                  28