Nye lynhurtige 5G mobilnet er som udgangspunkt godt nyt for reklamebranchen, mener Lasse Clarke Storgaard, der er Managing Director for Mediabrands-enheden Reprise i Norden.

- Det kan bl.a. føre til et stop for download af adblockere, fordi mediebrugernes oplevelse af irrelevante reklamer på mobile enheder kan nedbringes til stort set ingenting, siger han.

Hvorfor?

- Fordi en stor del af dem, der downloader adblockere i dag, gør det på grund af langsomme load-hastigheder af hjemmesider med mange annoncer, siger Lasse Clarke Storgaard.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det problem vil blive mindre med 5G, hvor hastigheden forventes at blive op til 100 gange hurtigere end den, vi i dag kender fra det mobile 4G-netværk, vurderer Reprise-direktøren.

Adblockere downloades dog oftest af brugere, der dels ønsker et bedre overblik over en hjemmesides indhold og for alt i verden vil undgå irrelevante reklamer, som det bl.a. fremgår af danske AudienceProjects seneste kortlægning.

Heraf fremgik det også, at godt 24 procent af danskerne har installeret en adblocker.

Hvordan kan 5G ændre noget ved det?

- Kodeordene er irrelevante og irriterende reklamer. Med 5G kan annoncører og bureauer i langt højere grad end tidligere målrette budskaber til den enkelte i stedet for at skyde med spredehagl, siger Lasse Clarke Storgaard.

5G giver også mulighed for at vise mere interessante og relevante annoncer på mobile enheder, såsom videoannoncer i 4K-kvalitet, fortæller Lasse Clarke Storgaard, der forudser, at vi i takt med udrulningen – herhjemme er ambitionen at borgerne allerede i 2020  får adgang til lynhurtigt 5G-internet – vil se en eksplosion i nye mobile annonceformater, hvor de højere hastigheder på 5G-netværket udnyttes.

- Alt i alt kan dette være med til at skabe et bedre digitalt økosystem omkring annoncer på mobile enheder, hvor omdrejningspunktet er bedre brugeroplevelser. Det vil i sidste ende vil få langt færre til at downloade adblockers, siger Lasse Clarke Storgaard.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Mindshare-CEO: 5G er spændende, men...

Hos Mindshare er Martin Ove Rasmussen, CEO i Danmark og Norden, enig i, at 5G er spændende, men han maner samtidig til besindighed:

- Lad os nu ikke rive med af ren teknologiforelskelse. Det er hverken øget load-hastighed eller en endnu mere personaliseret medieoplevelse, som vil kunne knække kurven over danskernes reklameirritation. Det er derimod øget relevans, respekt og mening, siger han.  

- Produkter og reklamer skal give mere mening, leveres med respekt for brugerens tid og private oplysninger samt give en oplevelse, der er værd at investere tid i, fortsætter Martin Ove Rasmussen og henviser til eksempelvis Hanne Feldthus' og Patrik Isaaks klumme om 10 dogmeregler for fremtidens reklame.

- Bare fordi man sætter turbo på plæneklipperen betyder det jo ikke, at den kan vinde et Le Mans, slutter Martin Ove Rasmussen.