Irma, SuperBrugsen og Kvickly.

Disse tre Coop-brands opfatter vi danskere – ifølge den seneste udgave af varemærkeundersøgelsen Sustainable Brand Index – som de mest bæredygtige brands i kongeriget.

Undersøgelsen omfatter 27.000 forbrugere i henholdsvis Norge, Sverige, Danmark og Finland, som alle er blevet spurgt om deres syn på bæredygtigheden for over 700 brands.

Og danskerne mener altså, at Irma er bedst til at drive en bæredygtig og miljøvenlig forretning og til at tage socialt ansvar – skarpt forfulgt af Coop-søstrene SuperBrugsen og Kvickly.

Irma er i forhold til sidste års måling rykket op fra en 4. til en 1. plads og har dermed fortrængt sidste års vinder, SuperBrugsen, fra den øverste del af podiet.

– Irmas topplacering er temmelig sigende for det enorme arbejde, de har investeret i deres varemærke. Årsagerne er kædens skarpe fokus på økologiske levnedsmidler samt erklærede målsætning om 50 procent økologi i løbet af ti år, siger Erik Hedén, der er adm. direktør for Sustainable Brand Insight, der står bag undersøgelsen.

Udskiftninger i Top 10
Der er også nyt blod i dette år Top 10: Juice-brandet Rynkeby er således rykket direkte ind på en 8. plads, ligesom også 10. pladsen byder på et nyt brand i skikkelse af materialist-kæden Matas.

Sidstnævnte blev i øvrigt fornylig af Reputation Institute kåret som den detailvirksomhed, som har det næstbedste omdømme i Europa. Kun britiske John Lewis klarer sig bedre.

Ellers er Coops brands klart dominerede i toppen i dette års undersøgelse. Foruden Irma, SuperBrugsen og Kvickly er også Dagli’Brugsen med i Top 10.

To udenlandske brands er igen i Top 10: møbelkæmpen IKEA på en 4. plads – to trin ned i forhold til sidste år – og detailkæden Rema1000, der rykker en enkelt plads op fra nummer 7 til nummer 8.

I bunden finder man de brands, danskerne mener er mindst bæredygtige, og i år er det møbel-virksomheden Biva, pizzamærket Dominos, fastfood-kæden KFC, køkken-virksomheden Culina og FIH Erhvervsbank, der udgør bundproppen.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen Sustainable Brand Index startede i 2011 i Sverige og blev i 2013 udvidet til Danmark, Finland og Norge. Der er tale om en årlig undersøgelse omfattende de største varemærker i Danmark, Finland, Norge og Sverige.

Mærkerne udvælges på basis af markedsandel, omsætning, antal medarbejdere og generelt varemærkekendskab.

Du kan studere hele rapporten i PDF-filen under artiklen.

Top 10 Danmark (sidste års placering i parentes)

1. Irma (4)

2. SuperBrugsen (1)

3. Kvickly (-)

4. IKEA (2)

5. Dagli’Brugsen (6)

6. Arla (5)

7. Rema1000 (8)

8. Rynkeby (-)

9. Sygeforsikringen Danmark (3)

10. Matas (-)