Det er ikke hver dag, magasinet Vanity Fair sætter danske navne på plakaten, men i det seneste nummer hylder magasinet Rune Hørslev, kontaktdirektør og partner hos Mensch.

Rune Hørslev er således en af årets fem modtagere af prisen The Vanity Fair Changing Your Mind Travel Awards – en pris, der årligt uddeles til personer, der med innovative projekter og tiltag gør en forskel for kloden.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Årsagen til hæderen er det tidligere massivt prisvindende færøske projekt, Closed for Maintenance.

- Jeg er selvfølgelig både glad og stolt, men jeg er det på vegne af alle dem, der har været med til at få det til at lykkes: Visit Færøerne, Sansir, mine kollegaer hos Mensch og alle de frivillige, der har arbejdet på projekterne, siger Rune Hørslev.

En anderledes pris

Tidligere har Closed for Maintenance modtaget stribevis af kreative priser – herunder ved Cannes Lions, Clio, Epica Awards og Eurobest – men The Vanity Fair Changing Your Mind Awards leder efter eksempler på projekter, der gør verden til et bedre sted at være.

Og det passer godt til Mensch og bureauets DNA, mener Rune Hørslev: 

- Det at blive anerkendt som bureau for at gøre noget godt for verden, og ikke bare for en annoncør, det er noget, vi arbejder meget med hos Mensch. Selvfølgelig laver vi også reklamer, men vi bestræber os på at gøre en forskel i et bredere perspektiv.

Hvordan fik du at vide, at du var blevet udvalgt til prisen?

- De ringede fra Vanity Fair ind på bureauet og bad om at tale med mig. Først tænkte jeg, at det nok var fordi de ville sælge mig et abonnement på magasinet, men det var da godt, jeg ikke lagde på, lyder det med et smil fra Rune Hørslev.

Skiftede fokus

Rune Hørslev var ikke selv med til prisoverrækkelsen, der fandt sted i sidste uge, men havde skrevet en takketale, som blev læst højt ved eventen.

Og så blev han introduceret med blandt andet følgende ord fra forfatter og Vanity Fair-skribent Michelle Jana Chan:

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Med base i København er Rune Hørslev ikke den typiske reklamemand. Han er ikke til stunts og slogans, han er med egne ord til rigtige projekter – projekter, der gør noget godt for verden.

Chan fortalte videre salen om de foregående Færøerne-projekter – Google Sheep View og Google Translate – og fortsatte:

- Og så var der det her. Closed for Maintenance-projektet (…) Rune skiftede fokus fra at passe på turisterne til at passe på de lokale. Og nu er andre lande i gang med at kopiere projektet. Det er sådan, man ændrer holdninger, og det er sådan man ændrer verden.

World Economic Forum er også med

Betyder det noget for Mensch som bureau, at du får denne pris?

- Det er svært at sige, men jeg håber, det kan være med til fortsætte den udvikling, vi er i gang med – og tiltrække flere opgaver af denne type, siger Rune Hørslev.

Det er i øvrigt ikke kun Vanity Fair, der – uden for den kreative sfære – har interesseret sig for Visit Færøerne-projektet Closed for Maintenance, der gentages i 2020

Også World Economic Forum har omtalt projektet, som man blandt andet har fremhævet som ”5 of this years most innovative projects to keep the planet clean”. 

Se omtalen på Vanity Fair - og se casefilmen om Closed for Maintenance herunder.