Mindre end et år efter, at Marie Halmø Hürdum kom til McDonald’s i Danmark som Marketing Manager, er hun nu udnævnt til marketingdirektør i fastfood-kæden.

Hun afløser dermed Mads Friis, der 1. oktober rykkede op som ny CEO for McDonald’s danske forretning.

Og selv om det er ”early days”, så er hun ikke i tvivl om opgaven. 

– De initiativer, jeg sætter i gang, skal bidrage til, at McDonald’s forbliver relevant for danskerne, styrke kvalitetsopfattelsen og øge valgmulighederne, siger Marie Halmø Hürdum, og tilføjer:

– Danskernes tillid til McDonald’s er vokset gennem de seneste fem år, og den rejse skal jeg, og hele marketingteamet, være med til at forsætte.

Kender internationale brands

Før hun kom til McDonald’s i starten af 2019, var Marie Halmø Hürdum Marketing Manager hos Toms, hvor hun havde ansvar for Anthon Berg-brandet.

Før Toms var hun seks år hos Mondelez International i Schweiz som Senior Brand Manager for blandt andre Toblerone, Oreo og Marabou.

Så globale brands er dermed ikke ukendt marketing-territorium for hende, men som hun siger, så er mulighederne for at produktudvikle – og markedsføre – lokalt hos fastfoodkæden større end mange tror.

– Det er klart, at vi skal have ikoniske og populære produkter som Big Mac og McNuggets på menuen, men reelt har vi mulighed for også at produktudvikle og markedsføre i tråd med danskernes ønsker, siger hun og nævner som eksempel, at man i næste uge ”lancerer en Sundae Deluxe Is à l’amande” kun i Danmark.

Caféer og udbringning

Hvordan ser 2020 ud i forhold til nye initiativer fra jer?

– Spændende. Som du sikkert selv har bemærket, er vi i gang med en omfattende rejse i forhold til opgradering af vores restauranter, siger den nye marketingdirektør og tilføjer:

– Dertil kommer, at vi i nogle få restauranter har testet på to nye koncepter, McCafé og McDelivery, og det har vist positive resultater.

Så flere caféer og mere udbringning?

– Ja, vores tests er faldet positivt ud, så det er noget af det, vi kommer til at kigge mere på.

Fokus på medarbejderne

På bureaufronten har McDonald’s i en længere årrække samarbejdet med bureauerne NORD DDB og OMD – et samarbejde, der har kastet mange kreative priser af sig i årenes løb: Senest to stk. Rambuk i efteråret.

Er der nye kampagner på vej?

– Jeg kan ikke gå i detaljer med kommende kampagner, men jeg kan sige så meget, at vi kommer til at kigge mere i retning af platforme, som for eksempel Happy Meal Readers-initiativet, som vi havde stor succes med.

Og så forventer Marie Halmø Hürdum at kunne løfte sløret for en kommunikation-indsats i starten af det nye år, som sætter fokus på medarbejderne.

Hvorfor det?

– Fordi det er dem, der hver eneste dag får det hele til at lykkes ude i restauranterne, og som dermed er en helt afgørende del af den gode kundeoplevelse.