Inden sommerferien for alvor brød løs kunne det danske kreative bureau Virtue gå på scenen ved verdens største kreative festival, Cannes Lions, og modtage en Grand Prix for casen Backup Ukraine.
Få uger senere, da hedebølgen lagde sig over det meste af Europa, gentog de kreative danskere kunststykket – denne gang ved New York Festivals Advertising Awards.
Og ikke nok med det: Ud af 15 indsendelser i forskellige kategorier vandt Virtue 12 priser: 1 Grand Prix, 5 guld, 3 sølv og 3 bronze ved den amerikanske festival.
”Backup Ukraine” fra Virtue er skabt sammen med amerikanske Polycams app-teknologi umiddelbart efter, at krigen i Ukraine startede.
Med app’en kan man via mobiltelefonens kamera scanne for eksempel en statue. Herefter gemmes ’statuen’ via kunstig intelligens og gps-data som fuldstændig identisk 3D-kopi i skyen.
Formål: At skabe mulighed for at bevare ukrainske kulturværdier for eftertiden – skulle de blive smadret af russiske bomber.
Læs Markedsførings interview med Vitues Morten Grubak om casen her – og se case filmen herunder.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger