”Det overgår vores vildeste fantasi. Der er så sindssygt meget godt arbejde, så det virker jo helt vanvittigt at komme igennem det lille nåleøje, der er.”

Ordene kommer fra Morten Grubak, ECD hos Virtue, og begejstringen skyldes, at han og hans team, denne gang inklusive Martin Furze, igen i år kunne gå på scenen i Palais des Festivals i Cannes og modtage den fineste pris af dem alle: En Grand Prix.

Prisen blev givet til casen Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK i kategorien Digital Craft.

Den samme kategori, som i 2019 også sikrede Virtue en Grand Prix – dengang for casen adDRESS the Future for modebrandet Carlings.

”Jeg er super-overvældet. Første gang vi oplevede det, føltes det da fedt, men sidste år sad jeg selv i juryen, og der gik det for alvor op for mig, hvor svært det er at gå hele vejen. Alt bliver vendt og drejet, og man diskuterer i timevis, inden man tager en beslutning. Så der skal den mindste detalje til, så falder det hele på jorden,” siger Morten Grubak og tilføjer:

”Så det er nærmest endnu vildere denne gang. Det er en kæmpefed fornemmelse at kunne løfte endnu et projekt op i de højder – og at andre mennesker kan se potentialet i projektet. Det tror jeg måske i virkeligheden, er det vigtigste.”

”Juryer kan man ikke stoppe”

Morten Grubak siger til Markedsføring, at hverken han eller teamet reelt havde regnet med, at det kunne blive til Grand Prix.

”Backup Ukraine er lidt en blanding mellem et kommercielt projekt for Polycam og et NGO-arbejde, og Cannes er jo et kommercielt foretagende, der helst ser, at når man når helt til tops, så er det for et kommercielt projekt,” siger han og peger på, at man af samme årsag har kategorien Grand Prix for Good, der samler og hylder charity-projekter og NGO-projekter.

" Jeg tror seriøst ikke, nogen af os havde regnet med det her. Men det er jo fantastisk, når det sker.
Morten Grubak, ECD Virtue – og Cannes Grand Prix-vinder

”Men juryer kan man ikke stoppe. De stemmer med deres hjerte og ud fra deres overbevisning om, hvad der er det rigtige at fremhæve,” siger Morten Grubak og tilføjer:

”Så det overgår virkelig al fantasi og realisme. Jeg tror seriøst ikke, nogen af os havde regnet med det her. Men det er jo fantastisk, når det sker.”

Morten Grubak er sikker på, at Grand Prix’en vil betyde noget for Virtue som bureau-brand.

”Jeg tror, det kan gøre en kæmpeforskel. Man skal huske på, at Virtue er ekstremt lille i forhold til de mange andre store netværk, der er hernede. Der minder vi jo mest om et lille independent agency, som godt nok er et netværk, men meget lille et,” siger han og tilføjer:

”Så en Grand Prix gør, at vi får flekset musklerne og igen viser, at vi kan lave sindssygt relevant arbejde. De cases, vi vinder på, er altid noget, der skubber til grænser og dagsordener, så ja, jeg tror, det kan være til at styrke vores position.”

”Alt er bare et fucking plus”

Morten Grubak fik i løbet af dagen selskab af blandt andre Christine Smith, der er Senior Creative på Virtue, og Tao Thomsen, der er Creative Director, Innovation, sammesteds.

”Jeg var jo nødt til at ringe til dem og sige, prøv lige at høre her, det er nu, det sker,” siger han og tilføjer, at dagen på flere måder har været ”ret vild”. 

Blandt andet fordi Backup Ukraine også er shortlistet i Titanium, og det var i dag, Virtue skulle præsentere casen for juryen.

Nu er Titanium-vinderne ikke offentliggjort endnu, men hvad er størst: Grand Prix eller Titanium?

”Det er et godt spørgsmål, synes jeg. Bare at komme på Titanium-shortlisten føles jo på en eller anden måde som en kæmpe accomplishment i sig selv,” siger han og viger elegant uden om valget:

”Grand Prix er jo altid bare fuldstændig overvældende – igen fordi jeg kender den udvælgelsesproces, der er i det. Men alt er bare et fucking plus, fordi konkurrencen er så vanvittig hård. Så vi er meget ydmyge omkring det. Vi kunne jo lige så godt være gået hjem uden noget som helst.”

Hvordan skal I fejre priserne?

”Vi skal til reception sammen med Vice, og bagefter til stor fest med Young Dogs, en hollandsk pendant til DMJX og Young Creatives.”

Så ondt i hovedet i morgen?

Jonas Hjort og Marcus Mahecha (tv), hyldes for deres guld i Young Lions Design på scenen i Cannes. Her med juryformand Lisa Smith, ECD JKR, USA. Foto: Screenshot fra streaming af awardshowet.

”Haha, ja måske, det tror jeg. Men altså, det er virkelig weird, det der med at vinde. For man bliver simpelthen så paf af det, så man skal også huske at nyde at være i det, mens det varer.”

Også to sølvløver til Danmark

Virtue vandt – ud over Grand Prix – også en sølvløve for Backup Ukraine-casen tirsdag aften.

Og så vandt Nord DDB, der allerede mandag indledte den danske prisfest med en bronzeløve, endnu en løve til samlingen. Denne gang af sølv i kategorien Industry Craft.

På scenen tirsdag aften blev også de to danske Kontrapunkt-designere, Jonas Hjort og Marcus Mahecha, hyldet for deres guld i Young Lions Design.

Der blev desuden uddelt priser i kategorierne Entertainment, Entertainment for Music, Entertainment for Sport og Design, men har var der ingen danske vindere.

Se film om Virtues Grand Prix-vinder Backup Ukraine herunder – efterfulgt af et opdateret overblik over danske vindere og shortlister.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

Overblik: Cannes Lions 2022 – danske vindere og shortlister  

Vindere

GRAND PRIX til Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Digital Craft/Real-time Contextual Content)
GULD til Jonas Hjort og Marcus Mahecha fra Kontrapunkt i Young Lions Design
SØLV til Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Digital Craft/Innovative Use of Technology)
SØLV til Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Industry Craft/Brand & Communications Design)
BRONZE til Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Outdoor/Ambient Outdoor)

Shortlister

Brand Experience & Activation 

– Virtue for Backup Ukraine (Not-for-profit / Charity / Government)
– Virtue for Backup Ukraine (Use of Mobile & Devices)
– Virtue for Backup Ukraine (Cultural Insight)
– Accenture Song og Marketsquare for Cirkulär (Retail Promotions & Competitions)
– Accenture Song og Marketsquare for Cirkulär (Customer Acquisition & Retention)
– Accenture Song og Marketsquare for Cirkulär (360 Integrated Brand Experience)
– Uncle Grey for Copyrighter for Copyrighter by Indieframe (Market Disruption)

Creative Commerce 

– Accenture Song og Marketsquare for Cirkulär (Retail)
– Accenture Song og Marketsquare for Cirkulär (Susatainable Commerce)

Creative Strategy 

– & Co. og New Land for Hjelm har alle dag været en god idé for Rådet for Sikker Trafik (Audience Insight)
– Uncle Grey for Empty Chairs for Børns Vilkår (Breakthrough on a Budget)

Mobile 

– Virtue for Backup Ukraine (Activation by Location)
– Virtue for Backup Ukraine (Innovative Use of Technology)
– Virtue for Backup Ukraine (Mobile Led Creativity)

Digital Craft

– Virtue for Backup Ukraine (Real-time Contextual Content)
– Virtue for Backup Ukraine (Data Visualisation)
– Virtue for Backup Ukraine (Innovative Use of Technology)

Industry Craft

– Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Brand & Communications Design)

Film Craft 

– New Land for Hjelm har alle dage været en god idé (Direction)
– New Land for Love Your Ears for Audika (Sound Design)

Outdoor

– Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Ambient Outdoor)
– Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Single Market Campaign)
– Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Corporate Purpose & Social Responsibility)

Health & Wellness

– & Co. og New Land for Hjelm har alle dag været en god idé for Rådet for Sikker Trafik

Titanium

– Virtue for Backup Ukraine skabt i samarbejde med Polycam, Blue Shield DK og UNESCO Danmark 
– Nord DDB for Chillboards for Coors Light 

Young Lions

– Jonas Hjort og Marcus Mahecha fra Kontrapunkt i Young Lions Design
– Pernille Reichstein og Nanna Gjerstrup i Young Lions Print.