Meta bryder GDPR-reglerne på sine platforme Facebook, Instagram og Whatsapp, når selskabet målretter reklamer. Sådan lyder det i en dom fra det europæiske datatilsyn, EDBP, skriver techmediet Radar.
Helt kort forklaret drejer sagen sig om, at Meta har ændret sin brugerbetingelser på en måde, så brugerne ikke er godt nok klar over, at de takker ja til målrettede og personaliserede reklamer på Metas platforme. Potentielt kan det betyde, at Meta ikke kan bruge personaliserede data til at målrette reklamer.
Umiddelbart kan Meta forvente en markant bøde, lyder det fra Jesper Lund, der er formand for IT-Politiks Forening, til Radar.
“Det her er en meget vigtigt afgørelse, som kan få meget store konsekvenser. Men Facebook vil formentlig gå til EU-domstolen og der er mange muligheder for at trække tingene i langdrag,” siger han.
Markedsføring har tidligere talt med en stribe eksperter, der har sat spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er lovligt at lave markedsføring på Facebook. Den historie kan du læse her.