Tæt på 500 kreative fra hele verden er nu udvalgt til at være med til at bedømme cases ved årets Cannes Lions.
Og nu er shortliste-juryen klar, oplyser Cannes Lions-organisationen i en pressemeddelelse.
Trawler man listerne igennem, viser det sig, at fire danske kreative profiler får en finger med i spillet, når verdens bedste kreative arbejde skal hyldes i den sydfranske badeby til sommer.
Strukturen de senere år har været en todeling af juryerne i en såkaldt shortliste-jury, der sørger for at lægge bolden til rette til smash for den jury, der så derefter vælger de cases ud, der får priserne. Den såkaldte ‘awarding jury’.
I år er der ingen danskere i sidstnævnte, men til gengæld er fire danske kreative udvalgt til shortliste-juryen, der rummer 197 brancheprofiler fra 58 lande.
Fra Danmark er følgende med:
– Tim Fremmich Andresen, kreativ direktør på Nord DDB, skal dømme i Film
– Martin Furze, instruktør hos Bacon, skal dømme i Film Craft
– Peter Ammentorp Lund, CCO på AKQA, skal dømme i Brand Experience & Activation
– Rasmus Philip, Seniorstrateg på Uncle Grey, skal dømme i Media.
I meddelelsen siger Simon Cook, CEO i Lions-organisationen, om shortliste-juryen:
”Den første bedømmelsesrunde, som udvælger Cannes Lions shortlist, er vigtig. Vi har en række af enestående talenter i verdensklasse og eksperter fra hele verden, som medbringer både engagement og ekspertise til denne vigtige opgave. Jeg er taknemmelig for deres hårde arbejde med at kuratere de cases, der senere vil blive præmieret og anerkendt på festivalen i år.”