Et af verdens største sports-brands, Nike, lægger an til en strategisk kolbøtte og vil igen satse på de forhandlere, man i 2021 droppede for at satse mere på direct-to-consumer-salg.

Det skriver branchemediet Marketing Week, der også fortæller, at Nike, ifølge topchefen, John Donahoe, i 2024 vil gå mere væk fra tilbuds-salg og satse mere på medlemskaber.

Udmeldingen fra Nike kommer i kølvandet på sportsgigantens 22/23-regnskab, der ganske vist viste en 10 procents vækst i omsætningen, men en vækst på blot fire procent i indtjeningen. Fra 21,5 milliarder dollar 22,3 milliarder dollar.

Derfor vil man væk fra tilbud og i stedet arbejde på en ’genopretning af rentabiliteten’ og et øget fokus på væksten i salget af produkter til fuld pris.

Den nye strategi betyder blandt andet, at Nike vender tilbage til nogle af de retail-partnere, man for to år siden droppede til fordel for D2C-salg.

Vil styrke medlemsbasen

Tidligere i denne måned genoptog Nike, ifølge Wall Street Journal, således sit samarbejde med de to kæder Macy’s og Footlocker

”Forbrugerne vil have både digital og fysisk adgang. De handler på tværs af begge kanaler, og de vil have både mono-brand og multi-brand,” siger John Donahoe ifølge Marketing Week.

Han siger, at Nike ’selektivt åbner nye døre’, og tilføjer, at ”multi-brand-partnerskaber, som dem vi har med for eksempel JD Sports og Sports Direct spiller en vigtig rolle.”

Donahoe siger, at Nikes D2C-forretning fortsat vil vokse hurtigst, men at man fortsat ønsker at ’udvide vores markedsplads-strategi, så vi giver så mange forbrugere som muligt adgang til vores brand’.

Endelig vil Nike, ifølge CEO’en, fokusere på, hvad han kalder en ’membership offensive’.

”Vores medlemmer interagerer oftere og oftere med os, køber mere og er mere loyale over for vores brands,” siger han, ifølge Marketing Week.