På fredag kåres Årets CMO på Børsen i indre København.
Inden det går løs, og én løber med hæderen, har Mediet Markedsføring spurgt de fem nominerede brancheprofiler om dels deres vigtigste læring fra deres virke som CMO fra det seneste år – dels fået deres bedste råd til, hvordan man bedst muligt navigerer sin marketing i tidens omskiftelige økonomiske klima.
Nedenfor kan du læse deres svar.
Michael Gade, CMO i Jysk
Hvad er det vigtigste, du har lært her det sidste år?
”Jeg synes, at jeg og vi har fået rigtig mange nye læringer det seneste år. Noget af det, som jeg har sat rigtig meget fokus på, er – som leder – at være meget opmærksom på og huske mine blind spots. Jeg er blevet mere bevidst om, og har arbejdet på at have en organisation, som indeholder mange forskellige kompetencer. Så vi har brugt en del tid på at finde ud af, hvor du som leder har dine styrker og svagheder, når vi bedre kan hjælpe hinanden, når alting buldrer omkring os.”
Hvis du skal give dit bedste råd til en branchekollega i forhold til at navigere i et for mange udfordrende økonomisk klima?
”Først og fremmest synes jeg, at vi skal starte med at erkende, at de sidste tre og et halvt år har været meget svære at forudse. Og det at kunne navigere i momentet har nok været den vigtigste kompetence overhovedet. Så mit bedste råd er, at man skal passe en smule på i forhold til at bygge for mange cases og scenarier op ud fra det, vi har gjort, netop fordi det har været så svært at forudse. Når det er sagt, så er det, der har bragt os fremad i denne situation, at vi har turdet at tænke langsigtet – samtidig med at vi har navigeret i nuet. Derfor: Husk de langsigtede strategier, selvom verden flyver rundt om ørerne på dig.”
Mette Schacht Færch, Global Vice President i Danish Crown
”For mig er en af de helt store læringer fra sidste år, at når det kommer til bæredygtighed og kommunikation – så skal man turde. Det er et ekstremt svært felt at kommunikere i – og nogle gange brænder man nallerne. Men det er vigtigt, at vi giver forbrugerne et valg, og vi taler om vores indsatser, men selvfølgelig på en ordentlig måde.”
Hvis du skal give dit bedste råd til en branchekollega i forhold at navigere i et udfordrende økonomisk klima?
”Lige nu ser vi, at forbrugerne ændrer vaner. De køber mere ind i discount og i private label – flere billige varer. Bæredygtighed fylder for tiden ikke lige så meget i forbrugerens bevidsthed, som det har gjort. Mit råd er dog: Bliv ved. Det er vigtigt at vi fortsætter med at arbejde med og have stor fokus på bæredygtigheden – også selvom det lige nu er prisen, der optager forbrugeren mest.”
Jesper Damsgaard, SVP for Global Marketing i Pandora
”Min vigtigste læring fra det seneste år er i virkeligheden, at jeg igen og igen er blevet mindet om, at vi ikke er bedre end de medarbejdere, vi har i afdelingen. Og derfor er vores evne til at tiltrække de rigtige talenter til afdelingen – både fra ind- og udland – vigtigere end nogensinde. Så det er også noget, som jeg vil have ekstremt meget fokus på fremadrettet.”
Hvis du skal give dit bedste råd til en branchekollega i forhold at navigere i et for mange udfordrende økonomiske klima?
”Mit bedste råd vil være at fokusere på, hvordan man kan forbinde brandet med bestyrelseslokalet. Hvordan marketing kan drive vækst og profitabel bundlinje. Hvis ikke man kan vise og konkretisere det over for ledelsen, så har man ikke mulighed for at sidde med, når beslutningerne bliver taget.”
Anne With Damgaard, Head of Marketing i Mærsk.
”Det vigtigste jeg har lært det forgangne år er, at samarbejde er alt. Det at kunne samarbejde med forskellige faggrupper og kulturer, det giver os bare så meget, og jeg er overbevist om, at det også er det, der har været med til at rykke virksomhedens resultat.”
Hvis du skal give dit bedste råd til en branchekollega i forhold at navigere i og håndtere sin marketing bedst muligt i et for mange udfordrende økonomiske klima?
”Et godt råd, jeg ville give en kollega, er, at man skal være omstillingsparat. Det er sindssygt vigtigt, at man både er kortsigtet fokuseret, men også langsigtet fokuseret. Så hele tiden at kunne balancere mellem de to og være fleksibel – det har stor betydning.”
Stefan Funch Jensen, Ecommerce og Marketing Director i Brødrene A/O Johansen.
Hvad er det vigtigste, du har lært her det sidste år?
”2022 har været et turbulent år, og det har været vigtigt for os at balancere fokus mellem de kortsigtede mål og de langsigtet behov. Og for at kunne eksekvere hurtigt har det været vigtigt, at vi har set marketing som en holdsport og sikret, at vi har et digitalt mindset på tværs af hele organisationen, så det ikke kun er marketingafdelingen, der driver aktiviteterne, men hele virksomhed.”
Hvad er dit bedste råd til en branchekollega i forhold at navigere i tidens udfordrende økonomiske klima?
”Google er for mange virksomheder den dyreste sælger. Så derfor er mit bedste råd ikke at fokusere på return on revenue, men return on profit i sin Google-optimering. Vi har selv 5000 søgeord, hvor vi fortæller Google præcis, hvad vi tjener på det specifikke søgeord fratrukket fragt og lagerhåndtering. Så kan vi sige, at vi skal have 1,6 gange igen i profit, og så kan Google byde på det. De fleste virksomheder er inde og byde på return over adspend, hvor de f.eks. siger, at de skal have omsætningen to gange igen. Men i stedet for omsætning bør de fokusere på profit. Alle produkter har forskellige dækningsgrader, og hvis du fokuserer på profitten i forhold til hvert enkelt produkt, så sikrer du dig, at du kun køber den trafik, der giver værdi i sidste ende.”