Udfasningen af tredjepartscookien har givet marketers hovedpine verden over. Men nu begynder de første løsninger at vise sig.
Det danske adtech-selskab Adform har i samarbejde med Dentsu og Matterkind, der er en del af IPG, testet en ny løsning, der bliver udråbt som “verdens første retargeting-kampagne, som udelukkende baserer sig på førsteparts ID’er og -data.”
Det meddeler Adform nu, efter man tilbage i januar præsenterede en annonce-løsning, der gør det muligt at købe målrettede annoncer baseret på førstepartsdata alene.
Ifølge en pressemeddelelse kan man således nu præsentere en kampagne med ”proof of concept” på det, der kaldes ”fremtidens retargeting-løsning.”
Casen viser, ifølge Adform, at annoncører forsat kan lave en-til-en-marketing efter tredjepartscookiens død.
– Sammen med Matterkind og Dentsu har vi nu vist, at det også i fremtiden bliver muligt at køre retargeting-kampagner, der samtidig sikrer større ROI for den enkelte annoncør, siger Allan Olesen, Country Manager for Adform Danmark, i pressemeddelelsen.
Matterkind og Dentsu har kørt hver deres pilot med hver deres annoncør, der opererer inden for consumer goods og betting.
Overfor Markedsføring oplyses det, at der er tale om, at Adform i fællesskab med Matterkind og Dentsu har kunne spore en positiv effekt og vækst på CTR, bedre udnyttelse af budgettet og en bedre kampagneeksekvering i forhold til mere præcis frekvensstyring på grund af de mere ”langtidsholdbare” førsteparts id’er. Mere konkret ønsker man ikke at være.
ID’er fra websites
Det oplyses videre, at løsningen udelukkende er baseret på førsteparts ID’er fra de websites forbrugere besøger og giver samtykke til. På den måde gøres der ikke brug af tredjepartscookies.
– Over en længere periode har vi set browserne tage ansvaret for brugernes sikkerhed, hvilket i stadig stigende grad udfordrer vores muligheder for retvisende effektmåling og audience targeting, siger Christian Evendorff, Managing Director hos Matterkind.
Han kalder Adforms førstepartsdataløsning for ”et rigtig spændende tiltag.”
– Vi så en mere naturlig browserfordeling af eksponeringerne og et performanceløft på klassiske metrikker, så Adforms førstepartsdataløsning vil bestemt være en del af vores fremtidig targeting framework.
Hos Dentsu siger Executive Director Rasmus Viberg-Holde:
– Vi kigger ind i en fremtid, hvor det digitale ad-tech økosystem bliver mere fragmenteret. Det fordrer nogle vigtige strategiske og taktiske diskussioner, hvor vi som bureau skal rådgive vores kunder omkring den nye virkelighed, og hvorledes man når ud til sine målgrupper med samme præcision og relevans som tidligere.
Hos Adform håber man, at man kan vise annoncørerne, at ”man er i stand til at lave fremtidssikrede, lokale løsninger i samarbejde med branchen.”
– Tredjepartscookies udfases, og selvom det giver anledning til usikkerhed, skaber denne disruption også helt nye muligheder for at rydde op og gøre tingene bedre. Samtidig har vi den fordel, at vi som en aktør med øje for lokale forhold i højere grad kan understøtte løsninger, som passer til et lokalt behov. Den agilitet tror jeg på, bliver vigtig i omstillingen mod et cookieløst annoncemarked, hvor de gode løsninger skal komme gennem samarbejde på tværs af hele branchen, siger Allan Olesen i pressemeddelelsen.