Adform står bag en ny løsning, der gør det muligt at købe målrettede annoncer på Ekstra Bladet baseret på førstepartsdata via den danskfødte, digitale reklameplatform.

Det oplyser parterne i en pressemeddelelse.

Løsningen præsenteres på et tidspunkt, hvor brugen af tredjepartsdata til målretning af annoncer i det digitale økosystem er for hastigt nedadgående, da flere store browsere – såsom Safari og Mozilla – har droppet brugen af tredjepartscookies til dette, mens Google har meldt ud, at de også udfases i Chrome.

Det var i dette lys, JP/Politikens Hus i oktober 2019 lancerede dataplatformen Relevance, der giver annoncører mulighed for at målrette annoncering med førstepartsdata, og det er disse målgrupper, der nu bliver tilgængelige i Adforms indkøbsplatform.

Dermed kan ”man nemt foretage et automatiseret indkøb baseret på førstepartsdata, uden at brugernes data deles med andre på annoncemarkedet”, forklarer Signe Skarequist, director of digital sales & Tech, JP/Politikens Hus i pressemeddelesen.

– Samtidig bliver det igen muligt at frekvensstyre kampagner i Safari-browsere. Det er banebrydende, siger hun.

Mere fokus på førstepartsdata

Partnerne mener, at løsningen er ”første reelle modsvar til, hvordan marketing kan se ud efter tredjepartscookiens endelige farvel”.

– Efter man overgik til programmatic og databaserede medieindkøb, kom der mere fokus på tredjepartsdata og mindre på samspil imellem brand og medie, og dermed også mindre samspil på mediernes førstepartsdata og indsigt i denne. Det kommer til at ændre sig nu, hvor online annoncering generelt vil gå fra at være en 3rd party til en 1st party verden, siger Jakob Bak, medstifter af Adform, i pressemeddelelsen.

Han fortsætter:

– Jeg tror, at denne nyhed er en kærkommen udvikling for branchen, da annoncørerne kan opbygge erfaring og infrastruktur til at operere uden tredjepartscookies og får genetableret muligheden for at kunne målrette, frekvensstyre og måle på Safari og Mozilla-annoncering, der vil drive brugen af den nye løsning.