Da AKQA og Uncle Grey flyttede sammen i Aarhus i september, afviste bureauernes danske chefer, at det var indledningen på en fusion. 

Men onsdag 11. november faldt der en bureau-bombe, da WPP, der står bag AKQA og Grey, i en pressemeddelelse meddelte, at man nu skaber AKQA Group – og dermed fusionerer Grey og AKQA. Bureauerne bliver over tid ”integreret til et selskab baseret på kunde- og markeds-behov.”

På globalt plan bliver AKQA-stifter, Ajaz Ahmed, CEO for den nye enhed, mens den hidtidige Grey-CEO, Michael Houston, får titel af Global President og COO. 

Hvad skal der ske i Danmark?

– Det samme som på globalt hold. Vores drøm har altid været at lave den perfekte kunderejse for vores kunders kunder. Vi er kommet langt med at bygge de offerings, og vi har en god og stærk vision. Det her er endnu et konkret eksempel på, at vi mener det, siger Steffen Blauenfeldt Otkjær, der er Managing Director for AKQA i Danmark. 

Uncle Grey-CEO Rolf Bach supplerer: 

Rolf Bach, CEO hos Uncle Grey. Foto: PR.

– Det er to bureauer, som leverer solide resultater, så i den nærmeste fremtid vil det ikke have nogen betydning lokalt. Begge bureaubrands kommer til at leve i den nærmeste fremtid. Men det er klart, at man ikke laver sådan en øvelse for at beholde to bureaunavne under den samme paraply, siger Rolf Bach.

Kan vi komme det nærmere, hvornår Grey-navnet forsvinder?

– Nej. Det er to vel-performende skibe, der sejler, så vi får tid til at finde den rigtige løsning for os her i Danmark, siger Rolf Bach.

Hvem af jer to bestemmer?

– Vi bestemmer på hvert vores skib. Og så finder vi ud af, hvem der skal bestemme på den lange bane, siger Rolf Bach. 

I har stadig to bundlinjer?

– Ja, siger Steffen Blauenfeldt Otkjær.

I er flyttet sammen i Aarhus. Hvornår flytter I sammen i København?

– Når tidspunktet er rigtigt. Helt lavpraktisk så har vi lejemål, man ikke bare kan hoppe ud af. Heller ikke hvis der på et tidspunkt skulle ske en fusion af vores bundlinjer, siger Steffen Blauenfeldt Otkjær, der fortsætter:

Steffen Blauenfeldt Otkjær, Managing Director, AKQA i Danmark. Foto: PR.

– En bundlinje-fusion sker ikke i 2021. Det kan jeg allerede sige nu. Sandheden er, at vi ikke vidste noget om det her, da vi flyttede sammen i Aarhus. Det her er blevet bestemt i toppen af WPP, og jeg tror, at vi er et af de markeder, hvor det lander bedst.

Hvem æder hvem?

AKQA kom ud af 2019 med et overskud på cirka 14,3 millioner kroner efter skat ud af en omsætning på 131,4 millioner kroner. Bureauet havde i gennemsnit 136 ansatte i 2019. 

Uncle Grey landede i 2019 en omsætning på cirka 111 millioner kroner og et overskud efter skat på cirka 4,4 millioner kroner. Reklamebureauet havde i gennemsnit 60 ansatte sidste år.

Det kan udlægges som om, at Steffen æder Rolf?

– Hvis man brugte den metafor, så skulle det være Grey, der havde ædt AKQA. Den besked vi har fået er, at man vil bede de enkelte lande om at præsentere integrationsplaner. Der synes jeg, at både Rolf og jeg er godt stillet. Hvis vi kan komme med en plan, der kan vækste det samlede, så er der også plads til begge parter, siger Steffen Blauenfeldt Otkjær.

Rolf, har du tænkt over dit eget job?

– Det gør jeg med jævne mellemrum. Det kan da godt være, at jeg ikke er her om et eller to år, men det behøver ikke at have noget med det her at gøre. Det her er et super spændende projekt, som jeg gerne vil være en del af, siger han.

Hvad betyder det for jeres kunder?

– Der er ikke noget, der bliver forceret. Det er det enkle og det rigtige svar. Beslutningen er blevet truffet, fordi der skal eksekveres på nogle store markeder. Begge bureauer har i Danmark gjort det godt, og der står ikke nogen og puster os i nakken, siger Rolf Bach, mens Steffen Blauenfeldt Otkjær supplerer.

– Der er ingen ændringer i vores relation til vores danske kunder. Der er heller ikke en ordre fra globalt hold om, at vi skal sælge hinandens ydelser. Der er heller ikke krav om, at vi skal optimere af budgettekniske grunde i forhold til 2021, siger Steffen Blauenfeldt Otkjær.

" Der står ikke nogen og puster os i nakken.
Rolf Bach, CEO, Uncle Grey

Fusioner rimer næsten altid på fyringer. Hvordan ser det ud?

– Fra globalt hold bliver der sagt, at det ikke handler om at skære i omkostninger. Det handler om at lave en stærkere offering. Og så længe man har styr på sin biks, så får man tid til at lave de løsninger, der er bedst, siger Rolf Bach. 

Hvordan har medarbejderne taget imod det?

– Vi udsendte en fælles mail, hvor vi fortalte, hvordan vi så på det. Der er ingen grund til panik. Vi står stærkt, og vi kender hinanden, siger Rolf Bach.

Det er nærliggende at tro, at en væsentlig driver i det her er coronakrisen. Hvad har den af betydning?

– Jeg tænker, at WPP’s overordnede strategi om at simplificere er den rigtige. Det at have brands, som kan lave integrerede ydelser, er den rigtige vej. Det handler om at kunne præcis det, som vi i Danmark sammen med Uncle Grey er langt fremme med at kunne: Kommunikation, oplevelse, e-commerce og teknologisk udvikling, siger Steffen Blauenfeldt Otkjær.